Door op 4 februari 2014

PvdA waardeert excuses GS over handelen in Fast Flying Ferry dossier

De PvdA waardeert het zeer dat Gedeputeerde Staten gisteren tijdens de Statenvergadering excuses heeft uitgesproken voor haar handelen in het Fast Flying Ferry-dossier. Op verzoek van Groenlinks en de SP vond er een interpellatiedebat plaats over dit onderwerp, naar aanleiding van onlangs openbaar geworden WOB-stukken. Media berichtten naar aanleiding van deze WOB-stukken dat Gedeputeerde Staten de besluitvorming rond de Fast Flying Ferry zou hebben gemanipuleerd.

De voorgeschiedenis

De PvdA-fractie heeft van april tot en met juni 2013 geprobeerd om de Fast Flying Ferry te behouden. Er waren destijds drie dingen nodig om de ferry in de vaart te houden: een bijdrage in de exploitatiekosten, de bereidheid van Connexxion om door te gaan met de Fast Flying Ferry en de mogelijkheid om het contract met Connexxion tijdelijk te verlengen. Aan deze voorwaarden kon voldaan worden: Velsen wilde 3 ton bijdragen, Connexxion gaf aan te willen inschrijven op een nieuwe aanbesteding, het contract met Connexxion bevatte een verlengingsoptie van 1 jaar. GS liet zich echter niet overtuigen, en op 24 juni 2013 ging de Fast Flying Ferry daarmee definitief verloren voor reizigers uit Velsen en Amsterdam.

Over wat de PvdA vond van de wijze waarop de besluitvorming rond de Fast Flying Ferry  is verlopen, hebben we destijds geen misverstand laten bestaan. Op 24 juni 2013 hebben we tijdens de Provinciale Statenvergadering verklaard dat de Staten meerdere malen onvolledig, niet tijdig, en tweemaal onjuist zijn geïnformeerd. Dat de besluitvorming wat de PvdA betreft onvoldoende transparant en controleerbaar is geweest. Het was naar ons oordeel geen gebrek aan mogelijkheden die de Fast Flying Ferry de nek heeft omgedraaid, maar een gebrek aan wil.

We concludeerden echter ook dat ons verhaal onvoldoende weerklank vond in Provinciale Staten, en er geen meerderheid was om de ferry te behouden. Daarom zijn we destijds met pijn in het hart akkoord gegaan met het zoeken naar een nieuwe vorm van personenvervoer over water. Wel hebben we de 1,2 miljoen die voor de ferry was gereserveerd weten te behouden.

Niet veel nieuws

Wij hebben de afgelopen twee weken, na publicatie van de WOB-stukken, dan ook niet heel veel nieuws gehoord of gelezen. Er waren drie feiten die voor de PvdA wel nieuw waren. Die hebben we Gedeputeerde Staten tijdens het debat voorgelegd.

Verder heeft de PvdA-fractie tijdens het interpellatiedebat aangegeven dat, om onze controlerende en vertegenwoordigende taak te kunnen uitoefenen, wij moeten kunnen rekenen op een cooperatief bestuur. Een bestuur wat haar actieve informatieplicht nakomt – juist als het informatie betreft die eerder genomen besluiten in een ander daglicht stelt. Provinciale Staten moet er op kunnen rekenen dat ze besluiten neemt op basis van tijdige, volledige en juiste informatie.

Op het moment dat hierover ook maar de geringste twijfel ontstaat dan schaadt dit het democratisch proces en – niet voor de eerste keer – het vertrouwen van burgers in het provinciebestuur. De nu openbaar gemaakte WOB-stukken hebben deze twijfel wederom doen ontstaan. Dat betreurt de PvdA ten zeerste.

Vertrouwen in nieuwe vorm personenvervoer over water

Voor de PvdA is het daarom van groot belang dat Gedeputeerde Staten tijdens het debat gisteren een duidelijk excuses heeft aangeboden voor haar handelen in dit dossier. Dit was wat ons betreft nodig om het vertrouwen te behouden in de stappen die nu worden gezet om een nieuwe vorm van personenvervoer over water te realiseren.

Want op dit moment zijn we, samen met andere partijen in de Staten, aan het kijken naar alternatieve vormen van Personenvervoer over Water in het NZKG. Wat de PvdA betreft gaan we onverminderd en voortvarend door met het realiseren van een nieuwe bootverbinding. De eerste stappen zijn gezet – nu is het zaak om door te pakken. Het uiteindelijke doel is een goede, snelle en rendabele verbinding over water in het Noordzeekanaalgebied. We gaan samen met Gedeputeerde Staten ons uiterste best doen om dat op korte termijn voor elkaar te krijgen.