Door op 21 maart 2012

PvdA wil duidelijkheid over overleg Schiphol

Alle afspraken die gemaakt zijn in overleggen tussen Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en omwonenden moeten worden uitgevoerd. Er is bovendien snel actie nodig om het onderlinge vertrouwen van deelnemers aan de Alderstafel te herstellen. Dat stelt het Noord-Hollandse PvdA-statenlid Gohdar Massom in reactie op berichten op de media dat het overleg op springen staat.

In verschillende media verschenen de afgelopen weken berichten over conflicten binnen het CROS en de Alderstafel. Zo zou er sprake zijn van een hoog opgelopen conflict tussen de KLM en Schiphol over tarieven, uitbreidingsplannen en het gebruik van de luchthaven. Ook bewonersgroepen zijn ontevreden omdat er niets terecht komt van het uitplaatsen van vluchten naar Lelystad en Eindhoven. Bovendien is er nog altijd geen akkoord over uitbreiding van de zogenaamde ‘glijvluchten’, die minder overlast opleveren.

De PvdA-fractie vroeg eerder al middels statenvragen aandacht voor de bewonersvertegenwoordiging in CROS en het belang om de afspraken in het Aldersakkoord tijdig na te komen. Massom: “De situatie is inmiddels verslechterd. De ruzies en het gebrek aan vertrouwen beperken zich nu niet meer tussen de bewonersgroepen en de luchthaven, maar volgens diverse krantberichten, ook tussen de luchthaven en essentiële luchtvaartmaatschappijen. Het gevolg daarvan is dat hinderbeperkende maatregelen niet van de grond komen. Wij stellen daarom opnieuw statenvragen aan Gedeputeerde Staten.”

Deze week gaf staatssecretaris Atsma opdracht aan Alders om tot mei 2013 de organisatie van CROS en de Tafel van Alders op poten te zetten. Massom: “Dat duurt wat ons betreft veel te lang. De huidige onrust en teleurstelling bij de bewoners maken een sneller herstel van het vertrouwen noodzakelijk. Wij willen dan ook dat Gedeputeerde Staten met alle betrokkenen in overleg gaat, om tot herstel van vertrouwen te komen. Daarnaast willen wij dat alle afspraken aan de Alderstafel, inclusief de afspraken over glijvluchten, onverkort worden uitgevoerd. Als dat niet gebeurt dan willen wij van Gedeputeerde Staten weten wat dan de consequenties zijn voor de rest van het akkoord.”