PvdA wil meer ruimte voor natuur in binnenduinrand

14 maart 2018

Op 22 februari hebben 25 partijen een convenant gesloten met afspraken over de toekomst van de Noord-Hollandse kust. Afspraken over de zonering van het strand, beheer van de duinen en de toekomst van de binnenduinrand. Aanstaande Statenvergadering besluiten Provinciale Staten Noord-Holland over de betreffende stukken.

De PvdA vindt een goede bescherming van onze mooie kust heel belangrijk. Complimenten voor provincie, gemeenten, waterschap en maatschappelijke organisaties die er in geslaagd zijn om tot gezamenlijke afspraken te komen. Het hele strand, van Den Helder tot Zandvoort, is onderverdeeld in natuurstrand, seizoenstrand en recreatiestrand. Deze indeling, met harde grenzen, geeft aan de bezoekers en de recreatieondernemers duidelijkheid over waar wat kan. Op de natuurstranden krijgt de natuur bovendien de ruimte om zich te ontwikkelen. Onze fractie ziet graag dat deze stranden onderdeel worden van het Natuur Netwerk Nederland (NNN). Of dit mogelijk is, wordt op dit moment nog onderzocht. Ook vragen we ons af of het recreatiestrand bij Zandvoort niet moet worden ingekort, zodat we de aangrenzende natuur beter kunnen waarborgen

Een heel belangrijke afspraak die alle gemeenten hebben gemaakt is dat permanente bewoning nergens langs de kust mogelijk is. In het drieluik strand, duinen en binnenduinrand van het kustpact kennen de duinen de beste bescherming. Dit is mede omdat zij als waterkering van groot belang zijn voor het achterland. Wel blijft het zaak dat de ontwikkeling van de natuur hier goed gemonitord moet worden. Zeker in het nieuwe duingebied bij de Hondsbossche Zeewering. Natuurgedeputeerde Adnan Tekin (PvdA) geeft aan dat dit nieuwe duingebied vanaf heden wordt meegenomen in het provinciale programma Monitoring Natuurontwikkeling.

Grote zorgen maakt de PvdA zich over het rommelige karakter van de binnenduinrand. Het resultaat van slecht ruimtelijk ordeningsbeleid uit de afgelopen jaren. Op diverse plekken zijn er vakantieparken waarbij de caravans en huisjes direct aan de voet van de duinen staan. Ook zijn er plannen om nog meer bungalowparken in het duingebied aan te leggen. Deze bebouwing zorgt ervoor dat de natuur en het landschap direct achter de duinen zich niet goed kunnen ontwikkelen. In het Nationaal Park Zuid-Kennemerland kunnen we goed zien wat het oplevert wanneer er achter de duinen ruimte is voor natuur en een open landschap.

De uitdaging van 25 organisaties in de komende tijd om te komen tot een integraal ontwikkelingsbeeld voor de binnenduinrand. Deze moet dan aan het eind 2018 onderdeel worden van de omgevingsvisie NH2050.