Door op 17 februari 2017

Reizen door Noord-Holland Noord per bus

Medio 2018 wordt de nieuwe concessie voor het busvervoer in Noord-Holland Noord van kracht.  Het gaat om het gebied boven de lijn Castricum – Hoorn tot en met Texel. 2018 lijkt nog ver weg, maar de komende maanden moet duidelijk worden hoe de dienstregeling, de samenwerking met buurtbussen en het vervoer op maat er uit gaat zien. De invulling vindt plaats nadat begin juli 2017 bekend is gemaakt welke vervoersmaatschappij de nieuwe concessie krijgt. Tijd om op onderzoek uit te gaan!

Vanaf juli voert de concessiehouder overleg met gemeenten, het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (ROCOV), buurtbussen, de NS en de provincie om de dienstregeling te concretiseren. Voor Statenfracties is dat ook de fase om een zo goed mogelijke dienstregeling/voorzieningenniveau te bewerkstelligen.

Ter voorbereiding op de nieuwe dienstregeling heb ik op een mooie winterse zondag met het OV een bustocht door een deel van het noorden van de provincie gemaakt. De reis met de bussen van Connexxion begon op station Schagen met de bus 152 via Callantsoog naar Julianadorp waarna ik overstapte op stadsbus 30 naar Den Helder. Een goede en soepele verbinding en het was goed te zien dat de route in Den Helder langs het ziekenhuis gaat. Er waren nu weinig passagiers, maar de lijn is door de week goed bezet met mensen die naar hun werk gaan en scholieren. In de zomer wordt de verbinding veelgebruikt door toeristen die o.a. naar Zwanenwater in Callantsoog gaan.

Na een gezellige koffiestop met mijn PvdA collega en statenlid Aukelien Jellema uit het markante Den Helder reisde ik met trein door naar Schagen om daar lijn 151 naar Alkmaar te pakken langs Petten, Camperduin en Schoorl. In de gesprekken met de chauffeurs kwamen diverse tips voor de nieuwe dienstregeling naar voren. Zo stelde men voor om te kijken of er weer bussen kunnen rijden van Waarland en Tuitjenhorn naar Heerhugowaard en Alkmaar. Voor scholieren en mensen op weg naar hun werk is er momenteel namelijk geen goed OV. Ook zouden we moeten kijken naar een betere afstemming tussen buurtbus 410 naar Bergen aan Zee en lijn 6 van Connexxion die deels dezelfde route rijdt. Ook wordt de verbinding langs het Noord-Hollands Kanaal niet altijd zinvol gevonden omdat er relatief weinig gebruikers zijn.

De PvdA NH fractie is geïnteresseerd om de ervaringen van gebruikers van het OV in Noord-Holland Noord te horen. Deze kunnen gemaild worden naar Nico Papineau Salm via: [email protected]

Ik sloot mijn reis door de kop van onze provincie op een mooie manier af met koffie en een goed gesprek met enkele chauffeurs in de kantine van Connexxion in Alkmaar.

Waar ben je naar op zoek?