Samen voor beter openbaar vervoer

21 november 2018

Verbeteren van het openbaar vervoer in Noord-Holland was en is één van de speerpunten van de PvdA Statenfractie. We ondersteunden de pilot van de Texelhopper op het mooie eiland Texel en de actieve bemoeienis met de OV concessie 2018 – 2028 Noord-Holland Noord. Dat had als resultaat het aangenomen voorstel om 3 miljoen extra in te zetten voor betere busverbindingen in Den Helder, naar Schagen en de lijn Egmond – Castricum.

Met schriftelijke vragen, vroegen we aandacht gevraagd voor het feit dat scholieren niet mee konden met de buurtbus 417, omdat deze te vol was. Inmiddels heeft Connexxion de dienstregeling aangepast, waardoor de scholieren met de reguliere scholierenlijn 653 op tijd zijn voor de aansluitende trein in Schagen. Samen met de heer Piet Heneweer van de Noordhopper hebben we gesproken over zijn “Alternatief Vervoerplan”, waarin een bundeling van het OV, het WMO en doelgroepenvervoer wordt voorgesteld in de gemeenten Den Helder, Schagen en Hollands Kroon. De betrokken wethouders van deze gemeenten bespreken nu in hoeverre dit plan kansrijk is.

We vragen regelmatig aandacht voor het verbeteren van het spoor. De dienstregeling van de Kennemerlijn van Haarlem naar Uitgeest kan intensiever, waardoor meer mensen de trein kunnen nemen. De lijn Schagen – Den Helder is erg kwetsbaar, omdat het maar 1 spoor heeft. Wij vinden dat daar een dubbelspoor moet komen, zodat Den Helder beter bereikbaar wordt met de trein.

Oproep voor suggesties voor nieuwe concessie OV in het Gooi

In 2021 loopt de concessie voor het openbaar vervoer in het Gooi af. Met het oog op de nieuwe concessie is onlangs de discussie gestart over hoe het ov (naast de trein) het beste geregeld kan worden. Deze wensen worden in het begin van 2019 vastgelegd in de Nota van Uitgangspunten en vervolgens verwoord in een Programma van Eisen. Graag horen we van inwoners in het Gooi wat hun kritiek op en hun wensen voor de busverbindingen zijn. U kunt uw opmerkingen mailen aan Nico Salm: [email protected]

Waar ben je naar op zoek?