Staten besluiten over besteding van 69 miljoen uit reserves: impuls voor natuur, duurzaamheid, wonen en mobiliteit

5 april 2018

Een investering van € 69 miljoen voor projecten die in 2018 nog starten. Dat is het resultaat van een door in de Provinciale Staten unaniem aangenomen motie 110. De eerste stappen voor deze grote investering zijn in 2017 gezet. Nadat de coalitiepartners begin 2015 de handen ineen sloegen met het coalitieakkoord ‘Ruimte voor groei’ was het medio 2017 tijd om de balans op te maken. Uit de analyse bleek dat de coalitie goed op weg is en dat veel doelen deze coalitieperiode nog behaald worden. Maar de ambities van deze partijen reiken verder.

Verdeling van het geld

Hoog tijd om de lat nog hoger te leggen. Met Motie 110 hebben de coalitiepartijen aan Gedeputeerde Staten gevraagd om alle reserves en voorzieningen kritisch tegen het licht te houden. Reserves zonder concreet plan komen weer beschikbaar, zodat dit geld opnieuw geïnvesteerd kan worden. Het resultaat van deze doorlichting zorgt ervoor dat er in totaal € 69 miljoen opnieuw geïnvesteerd kan worden. Tijdens de Statenvergadering van 6 november is dit voorstel door alle partijen van de Provinciale Staten aangenomen.

De € 69 miljoen wordt verdeeld over verschillende projecten. Een groot deel van het budget, € 24 miljoen, gaat naar energietransitie. Een investering die door alle partijen wordt gedragen. Binnen het budget voor de energietransitie is er o a aandacht voor geothermie.

Naast de investering in de energietransitie gaat er ook een bedrag van € 25 miljoen naar de verbetering van de bereikbaarheid van Duin en Bollenstreek. Dat betreft autoverkeer, fietsverkeer en openbaar vervoer. Ook investeren de coalitiepartijen € 7 mln. in de versnelling van woningbouw. Op verzoek van de PvdA fractie worden er middelen vrijgemaakt voor een gezondere leefomgeving, terugdringen geluidsoverlast, versterking toezicht natuurterreinen en natuur intensieve landbouw. “De PvdA staat voor een hoge kwaliteit van leefomgeving en natuur en het is goed dat daarvoor middelen worden vrijgemaakt”, aldus fractievoorzitter Xander den Uyl van de PvdA.

De overige middelen zijn verdeeld over de restauratie van Rijksmonumenten, het tegengaan van bodemdaling in veenweidegebieden en er gaat extra geld naar natuur inclusieve landbouw. De coalitiepartijen willen met een investering van € 1 miljoen een Living Lab opzetten, dit is een plek om te experimenteren met nieuwe vormen van landbouw.

Middelen nog inzetten in 2018

De vrijgekomen middelen komen terecht bij projecten die in 2018 nog starten. Dat was een van de belangrijkste voorwaarden van de coalitiepartners. Deze coalitie is op stoom en heeft al grote stappen gezet. Tijdens de Statenvergadering van maandag 26 maart zijn de voorgestelde investeringen vastgesteld in een extra begrotingswijziging.