Door op 18 maart 2013

Statenfractie steekt handen uit de mouwen tijdens NL Doet

Zaterdag 16 maart was een deel van de Statenfractie van de PvdA Noord-Holland in het kader van NL Doet aan het werk in het Kennemer Gasthuis in Haarlem. Nico, Adnan, Attiya en Rina hielpen mee om de patienten van diverse afdelingen een gezellige dag te bezorgen. Een verslag.

Er waren in het Kennemer Gasthuis vier zalen ingericht waar activiteiten plaatsvonden. Er was een zaal waar mensen een film konden kijken, een zaal waar mensen konden worden verzorgd, een zaal waar spelletjes konden worden gedaan en, last but not least, een zaal waar de bingo was. In deze laatste zaal kweten Adnan en Nico zich van een belangrijke taak. Adnan hielp mensen met het invullen van de bingokaart. Mede door hem wisten de patienten prachtige prijzen in de wacht te slepen. Nico toonde zich een volleerde bingomaster. Hij hield het bord met de bingonummers bij en controleerde de kaarten.

Attiya liet zich deze dag eens van haar verzorgende kant zien. Zij hielp in de zaal waar mensen even lekker werden vertroeteld, met bijvoorbeeld een manicure. Ze vijlde, masseerde en lakte er lustig op los en natuurlijk dat alles onder het genot van een goed gesprek. De mensen genoten er zichtbaar van en dachten dat manicuren haar dagelijks werk was.

Ik bevond me tot slot in de spelletjeszaal, waar ik een klaverjasgroep begeleidde en mensen die schilderijtjes en 3D kaarten maakten – wat een enorm gepriegel bleek te zijn. Drinken en allerlei lekkertnijen maakten het feestelijk. De zalen waren ook gezellig aangekleed. Toen alle patienten omstreeks drie uur weer terug werden gebracht naar hun zaal (sommige lieten hun bezoek gewoon lekker wachten) hebben we met alle vrijwilligers de zalen opgeruimd en met elkaar nog iets gedronken ter afsluiting. Voor de patienten een dag waarbij zij eens even aan iets anders konden denken dan aan hun ziek zijn en voor ons als vrijwilligers heerlijk om hier aan mee te mogen werken. Wij gingen met een goed gevoel naar huis en kijken nu al uit naar volgend jaar!