Statenfracties PvdA en D66 NH stellen vragen over ontwikkelingen regionaal busvervoer

9 juli 2018

Op 21 juni jl. verzorgde het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer Noord-Holland (ROCOV) een presentatie aan de Statencommissie Mobiliteit en Financiën. ROCOV is de reizigersadviesraad openbaar vervoer Noord-Holland. Zij hebben een goed beeld van de situatie van het openbaar vervoer en vooral van hoe reizigers dat ervaren en tegen welke problemen zij aanlopen. Naar aanleiding van deze presentatie hebben beide partijen de volgende vragen aan gesteld Gedeputeerde Staten.

Tijdens de presentatie kwam naar voren dat het busvervoer voor oudere reizigers steeds minder toegankelijk wordt. Dienstregelingen worden steeds complexer door het aanbod van ander openbaar vervoer naast de reguliere buslijnen. Doordat informatie over gewijzigde dienstregelingen enkel online en/of via apps wordt verspreid, gebruiken ouderen het ov minder of helemaal niet meer. Bij gebruik van flexvervoer kan men alleen uitstappen bij ov knooppunten. ROCOV signaleerde dat deze flexlijnen helemaal niet te vinden zijn op 9292.nl en de website van Connexxion.

PvdA en D66 NH willen graag van GS weten of deze waarnemingen kloppen en wat men van plan is om deze ontwikkelingen tegen te gaan, mochten deze juist zijn. Nico Papineau Salm (PvdA NH): “Voor de PvdA is het belangrijk dat oudere reizigers nog steeds goede toegang tot ov kunnen hebben. Dat betekent niet alleen dat de bussen rijden, maar dat informatie over dienstregelingen ook beschikbaar is voor mensen die niet goed kunnen omgaan met internet of apps”.

Ook stelde beide partijen gezamenlijk vragen over de mogelijkheid om de buslijn Heiloo-Egmond-Binnen door te laten rijden naar Egmond aan Zee en over de lijnverbinding Bergen-Bergen aan Zee. Bij dit laatste traject vraagt men zich af of de reguliere- en buurtbus elkaar niet beconcurreren aangezien ze op dezelfde lijnverbinding rijden. “Als dit zo is, willen de partijen weten of de Provincie dit ongewenst vindt en hoe deze situatie teruggedraaid kan worden”, aldus Andries Tijssens van D66 Noord-Holland.