Uitbesteden en inbesteden bij de provincie Noord-Holland

16 oktober 2017

De discussie rondom de uitbesteding van de brug- en sluiswachters in de provincie Noord-Holland heeft in de laatste maanden veel losgemaakt. De PvdA heeft daarbij gepleit voor een beter beleid van de provincie ten aanzien van het betrokken personeel van de uitbestede diensten. GS als provinciaal bestuur heeft dit ook toegezegd. In de commissie Mobiliteit & Financiën dient vandaag een initiatiefvoorstel van Groen Links, 50+ en SP over duurzame verantwoordelijkheid van de provincie voor het personeel van uitbestede diensten. De PvdA steunt dat idee uiteraard.

Het probleem van dit voorstel ligt echter in het verzoek aan GS om schoonmakers weer in dienst van de provincie te nemen. De schoonmaak is bij de provincie al meer dan veertig jaar uitbesteed. Dank zij de harde strijd voor de schoonmaak cao de afgelopen jaren zijn de arbeidsvoorwaarden  van de schoonmakers in dienst van schoonmaakbedrijven vrijwel vergelijkbaar met die bij een eventueel dienstverband bij de provincie. Voor de betrokken schoonmakers geldt nu al dat zij een vast arbeidscontract hebben. Het huidige contract loopt door tot en met 2019. Er is dus geen onmiddellijke noodzaak. Een eventuele afspraak om mensen weer in dient te nemen van de overheid heeft dus vooral een principiële kant. Een beter moment om dat te regelen zou natuurlijk bij de onderhandelingen voor een nieuw college zijn. Zo is het immers ook gegaan bij de afspraak om schoonmakers weer in dienst te nemen bij het Rijk. Op dit moment is het dus wat de PvdA betreft niet aan de orde.

Overigens zou de PvdA de discussie dan breder willen voeren omdat tien jaar geleden, juist in de periode dat de PvdA niet in het college zat, het werk van honderden mensen bij de provincie is uitbesteed.