Verbetering doorstroming A8/A9 en leefbaarheid Krommenie en Assendelft

7 juni 2018

De verbetering van de doorstroming A8/A9 is een project van provincie Noord-Holland en gemeenten Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Zaanstad. Zij vormen de Stuurgroep A8/A9. Het is de bedoeling om te zorgen voor een betere doorstroming van de rijksweg A8 naar de rijksweg A9. Dit is noodzakelijk voor de verbetering van de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft. Het autoverkeer gaat nu van de A8 over op de N8, die door beide dorpen loopt, en komt bij Uitgeest uit op de A9. In Krommenie en Assendelft leidt dit al jaren tot geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit. De Stuurgroep heeft in 2017 drie alternatieven gepresenteerd: het Golfbaanalternatief, het Heemskerkalternatief en Nul-plusalternatief. Het Golfbaanalternatief en het Heemskerkalternatief gaan door het open, groene gebied en door de Stelling van Amsterdam.

Door Nederland is de Stelling van Amsterdam op de UNESCO Werelderfgoedlijst geplaatst. Het ICOMOS (werkgroep van de UNESCO) heeft in 2017 laten weten dat de beide alternatieven de Stelling aantasten en daarom niet hun goedkeuring krijgen. Dit omdat beide alternatieven door het landschap lopen, terwijl dit onderdeel is van het bijzondere karakter van de Stelling. De PvdA-fractie is het daarmee eens en vindt dat de status van de Stelling in stand moet blijven. Na overleg tussen de provincie en UNESCO is er afgesproken dat er een landschapsplan wordt opgesteld en dat aan de hand daarvan beoordeeld wordt of bij het ontwerp voor een weg door het groen de Stelling zo optimaal mogelijk kan worden ingepast.

De PvdA-fractie is blij met deze tussenstap, waarbij de stelling als onderdeel van het landschap eindelijk als belangrijke factor wordt meegenomen. Bij de bespreking in de commissie van de Staten hebben we wel gesteld dat het landschapsplan over het gehele gebied van beide alternatieven plus het deel van het opstelterrein van ProRail bij Uitgeest moet gaan. Bij zo’n landschapsplan moeten bewoners en organisaties zoals de Stichting het Oer-IJ betrokken worden. Verder hebben wij er bij GS sterk op aangedrongen om te wachten met het kiezen van een voorkeursalternatief tot het landschapsplan beschikbaar is. Wij vinden juni 2018, zoals GS van plan is, te vroeg, omdat wij eerst willen weten wat de gevolgen voor de leefbaarheid in de wijk Broekpolder zullen zijn. Wij vinden het daarom jammer dat Gedeputeerde Staten eind mei haar voorkeur voor het Golfbaanalternatief heeft uitgesproken.