Verslag Gewestelijke vergadering 21 april

5 mei 2018

PvdA Noord-Holland Gewestelijke vergadering

concept verslag versie 2.5 (def)

Datum          zaterdag 21 april 2018
Plaats           Huis van Hilde te Castricum

40 aanwezigen wonen de Gewestelijke vergadering van 10-12 uur bij en afwezig met bericht is onder andere secretaris Gewestbestuur Eelco Taams.

1. concept Verslag Gewestelijke vergadering op 16 december 2017 wordt vastgesteld.
  2. Politieke actualiteit en terugblik Gemeenteraadsverkiezingen

In de Provinciale Staten bruist het. Mede dankzij een door de PvdA ontwikkelde en aangenomen motie is er 69 miljoen uit de reserves beschikbaar voor energietransitie, stiltegebieden en woningbouw.

Succes behaalde PS-fractie in de afgelopen periode met OV-knooppunten voor betere bereikbaarheid van OV, veilig fietsen en auto’s, en de concessie Noord-Holland Noord met inzet van buurtbussen.

De PS-fractie heeft een voorkeur voor een vrouw als nieuwe Commissaris van de Koning die Johan Remkes gaat opvolgen.

PvdA en D66 zijn in PS voor het vaststellen van een raadgevend, correctief Referendum Verordening over besluiten van provinciale staten. Bijvoorbeeld bij Ruimtelijke Ordening – waar zonnepanelen te plaatsen en niet bij uitbreiding Schiphol waar de bevoegdheid provincie NH te klein is.

Waterschap AGV (Amstel Gooi en Vecht) focust op het bevorderen van de waterkwaliteit zoals om te kunnen zwemmen in de Amstel, en het verminderen van medicijnresten en gewasbeschermingsmiddelen in het rioolwater. PvdA pleit voor meer kostendekkende en eerlijke leges die grote afnemers gaan betalen.

– Waterschap HHNK (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier) De PvdA heeft NU een eigen website https://hhnk.pvda.nl waar je kunt inschrijven op de water nieuwsbrief. Bij de verzwaring van de Markermeerdijken is gekozen om samen met externe partijen plannen te ontwikkelen en uit te voeren.

Bij Ecologisch beheer van insecten en weidevogels in de bermen heeft de PvdA samen met Water Natuurlijk activiteiten gestimuleerd die de biodiversiteit bevorderen.

– Terugblik op GR2018
De inhoud (linkser programma met armoedebestrijding) en kwaliteit (continue campagne en inzet sociale media) van lokale campagnes zoals die in Haarlem lijken het verschil te maken. Zo is er in Hollands Kroon (48.000 inwoners met 22 kernen) wel een positieve en actieve afdeling en verloor de PvdA toch onder andere vanwege de winst voor CDA-kandidaat uit Wieringen. Senioren HK werd de grootste partij.

Landelijk stemden er 60% van de mannen en 50% van de vrouwen (= opkomst). Hierdoor verloor de PvdA stemmen omdat vrouwen eerder op de PvdA / links stemden. Dit betekent onder andere voor de komende verkiezingen voor PS en Waterschappen te focussen op opkomstbevordering van vrouwelijke kiezers.

Zowel in Amsterdam, Haarlem, Zaanstad als in Alkmaar deden heel veel jonge mensen mee aan de GR campagne. De inzet is om deze hele grote groep jongeren te behouden en te benutten in 2019 campagnes.

In Amsterdam werden er in 22 ‘nieuwe’ wijken 20 PvdA’ers gekozen mede dankzij een activistische inzet en persoonlijke brieven over onderscheidende thema’s. De vraag is hoe halen we kiezers die NU op Denk of Bij1 stemden, terug.

Belangrijk voor de komende campagne is ook communicatie over behaalde successen in PS en Waterschappen, en het zichtbaar maken van ‘key workers’ zoals verpleegkundigen, leerkrachten en politieagenten op de lijsten.

1. Jaarstukken

– Het concept Jaarverslag 2017 wordt vastgesteld

De concept Jaarrekening 2017 heeft een tekort van 27.000 doordat er na overleg geen afdracht van het Partijbureau plaats vond.

Adri Kemps, lid kascontrolecommissie: er wordt geen kas bijgehouden en dat vergemakkelijkt de controle. Hij en ander lid Fred Smout staan achter de concept Jaarrekening 2017 en

–  verlenen net als de aanwezigen decharge aan de penningmeester.

De concept Begroting 2018 met correctie van geen jaarlijkse afdracht in overleg met het Partijbureau, wordt vastgesteld. Het te verwachten tekort van 35.000 kan worden opgevangen door gebruik te maken van de bestemmingsreserve.

–  Linda Maasdijk wordt naast Adri Kemps lid van de kascommissie Jaarrekening 2018.

1. Procedures verkiezingen 2019, kandidaten, commissies, keuze voor lijsttrekker

Gewest NH loopt ongeveer een maand voor op de planning van het Partijbureau en PvdA NH gaat gebruik maken van het instrument ledenpanel. Aanwezigen worden uitgenodigd hier lokale en linkse thema’s in te vullen.

Leden van de PvdA in NH worden uitgenodigd om 3-4 mensen in de eigen omgeving mee te laten participeren via het ledenpanel in de ontwikkeling van de verkiezingsprogramma’s.

P.S. aan het ledenpanel voor het PvdA Congres op 16.6 namen 600 leden uit Noord-Holland deel.

–  De gewestelijke vergadering besluit akkoord te gaan met voorstel procedure verkiezingsprogramma’s, data en kandidaatstellingsprocedure.

1. Bestuursverkiezing 2018-2020

Gewestbestuur stelt twee kandidaten die beiden al heel lang lid van de PvdA zijn, voor

–  als secretaris Thelma Pondaag (gepensioneerde sociale advocaat uit Amsterdam) Thelma werkte tijdens het voorzitterschap van Max van den Berg enkele jaren op het Partijbureau;

–  als bestuurslid met portefeuille Campagne Bert Breij LinkedIn profiel Bert is een ervaren campaigner en wil graag een team van mensen om zich heen. Hij promoveerde vorig jaar op “Eerder weg om gezond actief te blijven” over de vraag waarom 50+ technici vroegtijdig uittreden.

–  De aanwezigen gaan met applaus akkoord met deze voordracht

1. Afscheid bestuursleden gewestbestuur 2016-2018

Van Ed Bausch, Linda Maasdijk en Maarten Aleva wordt met applaus afscheid genomen. Ditzelfde geldt voor de afwezige leden Eelco Taams, Auke Ham en Marianne Troostwijk.

1. Rondvraag

–  Buitengaats bouwen van Schiphol is een droom (is geen uitgewerkt voorstel). We wachten volgens de gedeputeerde uitkomsten van de MER af. Gedeputeerde Adnan Tekin wil eerst de feiten op tafel. Gedeputeerde is NU vooral bezig met de korte termijn: afweging geluidsoverlast en wonen (zoals de slapeloosheid door nachtvluchten aan het begin en het einde van de nacht) en het beter nakomen van de papieren afspraak dat 90% van de vluchten met glijvluchten binnenkomt.

–  Op 1 mei – Dag van de Arbeid – is er een grote FNV manifestatie in Den Haag https://www.fnv.nl/over-fnv/ons-werk/acties-campagnes/echtebanen/1-mei-dag-van-de-echte-banen-2018/

–  Na de Gewestelijke vergadering vindt een voor congres plaats voor het PvdA Congres op 16 juni a.s.

–  De stukken voor en dit verslag van de Gewestelijke vergadering zijn op de website van PvdA Noord-Holland gepubliceerd.

Verslag, concept 180502 door Arina Angerman