Voorstel voor verbeteren bereikbaarheid Duin & Bollenstreek, Haarlemmermeer

29 januari 2018

Al jaren worden er plannen gemaakt om de bereikbaarheid in de Duin & Bollenstreek en de Haarlemmermeer te verbeteren. Dit project had de naam ‘De Duinpolderweg’ omdat er werd aangekoerst op een nieuwe oost-west wegverbinding tussen de A4 en de N206 (weg langs de duinen) Terecht is de naam veranderd in het ‘aanpakken van de bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblematiek in de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer’.

Het gebied van de studie ligt in de provincies Noord- en Zuid-Holland en betreft gemeenten als Lisse, Hillegom, Haarlemmermeer. Een mooi gebied maar ook enorm druk vanwege de bollenteelt, vele andere bedrijven, de kustrecreatie en de mensen die er wonen. Het wegennet, het netwerk fietspaden en het openbaar vervoer zijn absoluut niet meegegroeid met de ontwikkeling van de laatste jaren. Met als gevolg druk autoverkeer door de dorpen, onveilige fietspaden voor de scholieren en verslechtering van de leefbaarheid.

In het begin werd gedacht dat de aanleg van een duinpolderweg en een Hoogwaardig Openbaar Vervoer verbinding van Schiphol via Lisse naar Noordwijk een groot deel van de problemen kon oplossen. Gelukkig hebben maatschappelijke organisaties, bewonersgroepen, diverse Statenfracties waaronder de PvdA het voor elkaar gekregen dat de studie naar een oplossing is verbreed. In 2017 lagen er 7 varianten voor een oplossing op tafel. Voor al deze varianten is een MER studie uitgevoerd, op basis waarvan door de stuurgroep van bestuurders en de adviesgroep van maatschappelijke organisaties en bewoners nu een voorlopig voorkeursvariant is opgesteld (zie website provincie Noord-Holland). Deze is nu vrij gegeven voor inspraak. Tot 18 februari a.s. kunnen er zienswijzen worden ingediend. Het goede van het voorstel is dat er oplossingen worden voorgesteld voor die plekken waar de knelpunten zijn.

Dat zijn de volgende: (1) het voorstel om een nieuwe verbinding tussen rijksweg A44 en Lisse te maken, (2) het aanleggen van de HOV verbinding, (3) een nieuwe weg om Zwaanshoek heen waardoor het dorp wordt ontlast, (4) verdubbeling van de Nieuwe Bennebroekerweg bij Hoofddorp voor een goede ontsluiting van de vele woningen die er in Haarlemmermeer worden gebouwd. (5) een verbinding bij Hillegom tussen Haarlemmermeer en de N208.

De PvdA Statenfractie ziet veel goede elementen in het voorstel en is vooral blij dat er geen nieuwe weg komt, tussen de N205 (Hillegom) en N206 (De Zilk), door het karakteristieke bollengebied. Wel is hiervoor een optie, reservering voor in de toekomst opgenomen. Het grote knelpunt van het voorstel ligt bij de gemeente Hillegom. Aan de noordkant is een nieuwe weg gepland door een bedrijventerrein en een natuurgebied. Wij denken dat het gebruiken van de Weerlaan voor deze oost-west verbinding in ieder geval voor de korte termijn een betere optie is. Een groot gemis van het plan is een doordacht fietsnetwerk voor woon-werkverkeer, recreatieve routes en een veilige route voor jongeren die met de fiets naar school gaan. Ook had er opnieuw naar het OV netwerk gekeken moeten worden. Wij vinden dat er ruimte is voor een snelle HOV verbinding door Lisse, Hillegom, Heemstede, Haarlem. Na de inspraak wordt een definitief voorkeursalternatief aan gemeenteraden en beide provinciale staten medio 2018 ter besluitvorming voorgelegd. In aanloop tot dit moment is er onderling overleg met de betrokken PvdA fracties.

Waar ben je naar op zoek?