De Werkambassadeur, een belofte uit ons verkiezingsprogramma waargemaakt

15 februari 2018

In het verkiezingsprogramma van de PvdA schreven wij dat het onderwijs beter moest aansluiten op de arbeidsmarkt. Een van de voorgestelde maatregelen betrof het aanstellen van een provinciale werkambassadeur die actief met gemeenten, bedrijven en verbonden partijen in gesprek gaat om meer stageplaatsen en leerwerkplekken te realiseren, mogelijkheid tot meer banen en een betere aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt.

Dit punt is in het coalitieprogramma 2015-2019 overgenomen. De werkambassadeur werd voor twee jaar aangesteld en eind 2017 heeft er een evaluatie plaatsgevonden. Uit deze evaluatie blijkt dat de werkambassadeur voorziet in een behoefte waar het gaat om aansluiting van (technische) arbeidsmarkt en onderwijs. Er zijn nieuwe netwerken ontwikkeld en bestaande zijn versterkt. Ook is er een betere toegang gekomen tot externe financieringsmiddelen zoals het regionaal Investeringsfonds.

Al met al een positieve ontwikkeling, maar de werkambassadeur heeft veel dingen in gang gezet en het zou iets te vroeg zijn om dit los te laten zonder dat er een goede borging is en dat partijen op eigen kracht verder kunnen. Daarmee zouden de effecten verloren kunnen gaan. Wij zijn dan ook verheugd dat GS heeft besloten de werkambassadeur voor 2 jaar te herbenoemen. Er zullen wat accenten worden verlegd zoals bv versnellen overgang van werk naar werk, bevorderen inclusief arbeidsmarkt. Partijen zullen nadrukkelijk worden betrokken bij het opstellen van de werkagenda.

Bent u geïnteresseerd in de evaluatie werkambassadeur dan kunt u dat hier lezen:
Evaluatie werkambassadeur

De werkambassadeur maakt deel uit van het Uitvoeringsprogramma Arbeidsmarkt:
Uitvoeringsagenda Arbeidsmarkt 2016-2019