Door op 28 mei 2014

Werkbezoek ‘Arbeidsmigranten in Noord-Holland’

Op maandagochtend 16 juni organiseert de PvdA Noord-Holland een werkbezoek met als thema ‘Arbeidsmigranten in Noord-Holland’. De fractie zal onder andere een bezoek brengen aan het onlangs geopende Polenhotel ‘De Stek’ in Wieringerwerf. Het idee voor dit werkbezoek is ontstaan naar aanleiding van reacties op het interview met PvdA-fractievoorzitter Xander den Uyl in het Noord-Hollands Dagblad.

Onlangs reageerde den Uyl in het NHD op uitspraken van de PVV Noord-Holland, die zich zorgen maakt over de ‘massa-immigratie’ van Midden en Oost-Europeanen naar Noord-Holland en stelt dat deze groep werknemers vooral overlast met zich meebrengt. Den Uyl stelde echter dat we helemaal niet zonder deze werknemers kunnen:

,,De PVV doet aan stemmingmakerij. Wat de PVV niet onderkent, is dat werknemers uit die landen een belangrijke bijdrage aan de economie leveren in Noord-Holland. Zonder al deze mede-Europeanen zou bijvoorbeeld de land- en tuinbouwsector en de zaadindustrie – maar ook de bouw – heel stevig op hun productie moeten inleveren. (…) De werkloosheid is gestegen tot boven de zeven procent, maar onze beroepsbevolking is hoger opgeleid en heeft andere voorkeuren. Mensen uit Midden- en Oost-Europa zijn meer bereid om dit werk te doen. Hun opleiding en werkervaring maakt ook dat ze er geschikt voor zijn.’’ (‘We moeten komst Oost-Europeanen toejuichen’, Noord-Hollands Dagblad, 13-5-2014)

Naar aanleiding van dit interview zijn bij de PvdA Noord-Holland een aantal reacties binnengekomen van betrokkenen, die aangaven dat er wel degelijk soms sprake is van verdringing op de arbeidsmarkt, en dat er wat betreft de leefomstandigheden van Midden- en Oost Europese werknemers nog genoeg te verbeteren valt.

Tijdens het werkbezoek hoopt de PvdA-Statenfractie met eigen ogen te zien hoe het er voor staat met de leefomstandigheden van Midden- en Oost Europese werknemers, en te horen hoe gemeenten en andere partijen de handschoen hebben opgepakt de afgelopen tijd. Ook hopen we duidelijk te krijgen welke rol de provincie mogelijk kan spelen in het aanpakken van de problemen die er zijn.

Voor meer informatie over het bezoek en het programma kunt u contact opnemen met Inger de Bruin.