Wij zijn voor een ambitieus cultuurbeleid!

28 september 2021

Noord-Holland heeft een prachtige en veelzijdige cultuur; variërend van musea tot aan stolpboerderijen en van technofestivals tot aan bibliotheken. Bij deze prachtige cultuur past ook een ambitieus cultuurbeleid. Deze maanden bespreken we dat nieuwe cultuurbeleid, waarbij de focus wat de PvdA betreft moet liggen op het aantrekkelijk en toegankelijk maken van onze cultuur. Dit kan bijvoorbeeld door subsidies te verstrekken, samenwerkingen aan te jagen en bewustzijn te vergroten.

Zo zetten wij ons in om de criteria van de “uitvoeringsbepaling subsidie stimulering regionale samenwerking cultuur” te verruimen. Dit kan ervoor zorgen dat jonge makers en jeugdtheatergezelschappen ook in aanmerking komen voor subsidies en zo de kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen.

Onder het Noord-Hollandse cultuurbeleid vallen ook de bibliotheken. Deze verdienen volgens de PvdA extra aandacht omdat ze een belangrijke rol kunnen spelen bij de bestrijding van laaggeletterdheid. Dit is essentieel om te zorgen dat alle Noord-Hollanders volledig mee kunnen doen in de samenleving. Wat ons betreft moet de provincie duidelijker beleid hebben in deze strijd en hier ook de middelen voor vrij maken. Dit is een punt waar we ons de komende tijd voor in zullen zetten.

Al met al zijn we tevreden met de kant waar het Noord-Hollandse cultuurbeleid op gaat, maar vinden dat we als provincie een actievere rol zouden kunnen pakken. Op die manier zorgen we dat iedereen kan genieten van al het moois dat Noord-Holland te bieden heeft.