14 mei 2016

Toekomst spitsbuslijn 150 Almere – De Uithof (Utrecht) onzeker – teken petitie!

Het rijden van buslijn 150 in de spits tussen Almere en de Uithof is 3-jaar durende pilot welke op 8 juli a.s. afloopt. De pilot is gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu met als doel om meer mensen uit de auto en in de bus te krijgen. Deze spitsbuslijn rijdt 6 keer in de spitsuren met een goede bezetting maar een punt van kritiek is dat de bus ’s morgens vrijwel leeg terug gaat van Utrecht naar Almere en vice versa in de middag.

De wethouders van de Noord-Hollandse gemeenten Blaricum en Laren vinden dat de lijn een belangrijke rol vervult in het openbaar vervoer in het Gooi. Veel mensen uit het Gooi stappen namelijk in en uit de bus op de carpoolplaats Blaricum.

De pilot, mogelijk gemaakt door het ministerie, stopt zoals gezegd op 8 juli a.s. Continuering door de regio zal €600.000 euro per jaar kosten wat dat door gemeenten als  Almere/Blaricum/Laren en de provincies Utrecht en Noord-Holland bij elkaar gebracht moet worden. Dit is tot nu toe niet gelukt. Er is nu een actie op gang gekomen om de spitsbuslijn te behouden. Men kan de petitie hier tekenen.

Voor de PvdA is openbaar vervoer dat effectief bijdraagt aan het terugdringen van het autogebruik heel belangrijk en wij vinden dat de spitslijn moet blijven rijden. Tevens is betaalbaar en toegankelijk openbaar voor iedereen en overal voor ons van dusdanig belang dat we dit in de commissie Mobiliteit aan de orde gesteld. Een reactie van Gedeputeerde Staten wacht echter op de beantwoording van de  schriftelijke vragen die de CDA eerder heeft gesteld.

Nico Papineau Salm en Marieke van Duijn