Amsterdam

De vijftiende gemeente die we bezochten in onze ‘Tour de Provence’ was Amsterdam!

We spraken met elkaar af in “de Jungle”, een onafhankelijk kennis- en informatiecentrum voor duurzaamheid in Amsterdam. Nadat we als fracties waren bijgepraat, kregen we een zeer interessante presentatie van de organisatie waar we te gast waren. Zij vertelde ons over hun werk als fix brigade, hoe ze eerst huizen signaleren waar veel warmte ontsnapt en hoe ze dan de mensen in die huizen helpen. Ook leiden ze  statushouders op en bieden hen een plek om zich te ontwikkelen. Geweldig dat deze fix brigade zich zo inzet voor hun stad.

We hebben de ochtend afgesloten met een bezoek aan het ‘Afvalpaleis’ op de Dapperstraat. Daar hergebruiken ze spullen op een duurzame en vooral creatieve manier. Hun doel is de manier waarop mensen naar spullen kijken, te veranderen. Zodat mensen beseffen welk proces voorafgaat aan bijvoorbeeld een online bestelde broek. Daarbovenop is het erg prikkelend om een nieuw doel voor je versleten spullen te bedenken! Mijn aanrader: ga vooral eens langs in het ‘Afvalpaleis’ voor goede ideeën.

We willen iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan ons interessante bezoek aan Amsterdam!