Waterland

De tiende gemeente die we bezochten in onze “Tour de Provence” was het mooie Waterland!
Aan het begin van de dag werden wij op het stadhuis ontvangen door een enthousiaste PvdA fractie. Daar spraken we onder andere over het tekort aan betaalbare woningen. Er is in Waterland, als in zoveel gemeenten, geen vraag naar grote, dure woningen maar naar betaalbare en fijne huizen. De plaatselijke PvdA fractie zet zich dagelijks in om dit te realiseren.
Ook spraken we over een andere probleem: de klimaatcrisis. Dat de energietransitie met een hoge prioriteit moet worden uitgevoerd, is duidelijk. De belangrijke vraag hierbij echter is: hoe gaan we dit doen? De PvdA hecht grote waarde aan financiële participatie. Bewoners moeten mee kunnen doen aan projecten in de omgeving, zoals de ontwikkeling van wind- en zonneparken. Duurzame energiebronnen brengen namelijk economische voordelen met zich mee, die uiteraard wel ten goede moeten komen aan de omwonenden zelf.
Aan het eind van de ochtend bezochten we een opvangplek voor Oekraïense vluchtelingen en een mogelijke opvanglocatie voor statushouders. De gemeente Waterland biedt op dit moment opvang aan een grote groep mensen. Aangezien de gemeente beschikt over genoeg voorzieningen, heeft het zelfs aangeboden om er nog meer op te nemen. We zijn zeer blij met deze proactieve en humane aanpak van de gemeente Waterland!
Bedankt voor de interessante en mooie ochtend PvdA Waterland!