23 mei 2016

Strategisch Beleidskader Economie en Energietransitie behandeld in PS vergadering

Onder het grote aantal onderwerpen wat ter tafel kwam tijdens de Statenvergadering van vandaag waren onder andere het Strategisch Beleidskader Economie en de beleidsagenda Energietransitie.

Onze woordvoerder Economische Zaken, Adnan Tekin, vertelde de vergadering dat de PvdA fractie zich sterk maakt voor welvaart en welzijn in Noord-Holland door een duurzame, vernieuwende en ondernemende economie. Het strategisch beleidskader Economie [Strategisch Beleidskader Economie provincie Noord-Holland (1)] verwoordt de ambitie die de coalitiepartijen zijn overeengekomen waardoor de economische agenda één van de topprioriteiten van dit College geworden.

De PvdA fractie is zeer tevreden dat het college de vele uitdagingen waar Noord-Holland mee te kampen heeft erkent en wil aanpakken: op het gebied van duurzaamheid (ook in de landbouw), de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt, de hoge werkloosheid onder jongeren en oudere Noord Hollander en natuurlijk bedrijven die nog steeds moeite hebben om investeringskredieten te verkrijgen.

Natuurlijk zal onze fractie de uitvoering van de agenda op deze uitgangspunten toetsen. Om dat te kunnen doen moeten we met elkaar een heldere verantwoordingssystematiek afspreken. Om deze reden hebben D66, PvdA, CDA en VVD een motie ingediend inzake de verwachtingen Uitvoeringsagenda Beleidskader Economie. Deze motie en de moties over de glasvezelvoorziening in Noord-Holland alsmede die over het verbeteren van de inzetbaarheid van het Participatiefonds Duurzame Economie kun je hier lezen: Motie glasvezel PS 23-5-2016 (2); Motie Uitvoeringsagenda Beleidskader Economie; Motie Verbeteren inzetbaarheid Participatiefonds Duurzame Economie

Onze fractie vroeg Gedeputeerde Staten ook om aandacht te schenken aan de invloed van Europa op het economisch beleid van de Provincie Noord-Holland. Die invloed is aanzienlijk zoals in de kansen voor west regeling, EFRO en andere Europese innovatiemiddelen. Omdat veel Noord-Hollandse burgers en bedrijven geen weet hebben wat Europa Noord-Holland brengt heeft de PvdA fractie voorgesteld om een paragraaf Europa toe te voegen aan het beleidskader waar alle relevante informatie zichtbaar wordt gemaakt. De volledige tekst van de toespraak door Adnan is hier te lezen: Toespraak Adnan Tekin inzake Economische agenda 20160523

Energietransitie

In het kader van de beleidsagenda energie transitie sprak onze woordvoerder duurzaamheid, Sandra Doevendans, namens onze fractie. Ze benadrukte dat de PvdA blij is dat door middel van deze energietransitie een start is gemaakt voor het verduurzamen van de energievoorziening in Noord-Holland. De tijd nu is gekomen om actie te nemen voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.

We moeten ons wel bewust zijn van het feit dat de provincie een dergelijke transitie niet alleen kan bewerkstelligen. Echter, in de samenwerking (met o.a. het bedrijfsleven en kennisinstellingen zoals ECN) die hiervoor nodig is liggen ook mooie kansen om elkaar te versterken door verbinding. Hierin kunnen we concrete stappen zetten en het mooi dat GS dit ook zo ziet. Noord-Holland kan op duurzaamheidsbeleid koploper worden en daarin een voorbeeldrol spelen. De mogelijkheden daarvoor zijn legio dankzij projecten als de aanstaande vernieuwing van de Afsluitdijk waar mooie kansen ontstaan voor het opwekken van duurzame energie middels zon, wind en water.

Ondanks ons enthousiasme voor wat er nu ligt hadden we nog wel een aantal vragen: nu minister Kamp zich doelen stelt met het bedrijfsleven, wat zijn de doelen voor Noord-Holland? En kan GS daar een jaartal bij noemen?