PvdA NH slaat alarm over dreigende stop buurtbus Schagen – Obdam

9 januari 2018

De Statenfractie van de PvdA in Noord-Holland heeft vandaag vragen ingediend bij Gedeputeerde Staten (GS) naar aanleiding van de berichtgeving dat de buurtbus die tussen Schagen en Obdam rijdt dreigt te stoppen.

De bus, die dagelijks tussen Obdam en Schagen rijdt, kan het grote aanbod van reizigers niet langer verwerken. In het afgelopen jaar, hebben de busjes ruim 43.500 reizigers vervoerd. In de busjes is ruimte voor 8 mensen, maar dat is niet genoeg. De buurtbus zit vaak overvol omdat de vrijwillige chauffeurs niemand bij de halte willen laten staan.

PvdA Statenlid Nico Papineau Salm: “De buurtbus is een enorm succes. Het blijkt dat er veel gebruik wordt gemaakt van het ov op dit traject. Ook nemen steeds meer studenten de buurtbus naar Obdam. Daardoor worden er regelmatig te veel mensen in de bus vervoerd en dat bevordert de veiligheid niet.”

Papineau Salm vervolgt: “Het beleid is dat, wanneer de bezetting van een buurtbus sterk groeit, er wordt overwogen om de betreffende lijn in de reguliere OV dienstregeling op te nemen. De PvdA heeft daarom aan GS gevraagd of en wanneer dit met de verbinding tussen Schagen en Obdam gaat gebeuren.”