Een beter milieu bereik je niet met meer marktwerking. Noord-Holland sluit zich aan bij Statiegeldalliantie.

28 maart 2018

Tijdens de Provinciale Staten van maandag 26 maart diende ons Statenlid Sandra Doevendans de motie Partnerschap Statiegeld in, namens GroenLinks, D66, CDA, ChristenUnie-SGP en de SP. Een breed gedragen motie, waarin wij niet alleen aansluiting zoeken bij de Statiegeldalliantie, maar ook het kabinet willen oproepen haar verantwoordelijkheid te nemen en de uitbreiding van het statiegeldsysteem in te voeren. Dankzij de aangenomen motie is nu ook de provincie Noord-Holland voorstander van statiegeld op kleine PET-flesjes én blikjes. Daarmee sluiten we ons aan bij de ruim 60% van de Noord-Hollandse gemeenten die al eerder partner werden van de Statiegeldalliantie.

Na de keuze van staatsecretaris Stientje van Veldhoven om het invoeren statiegeld op kleine PET-flesjes wederom uit te stellen en blikjes nog steeds uit te sluiten, is de oproep voor een eerlijker en beter statiegeldsysteem nog belangrijker en actueler dan ooit. De PvdA vindt het een plat compromis en is van mening dat niet de marktpartijen, maar de politiek het voortouw moet nemen in de strijd voor een beter milieu en minder zwerfafval. Daarom dienden wij, samen met GroenLinks, D66, CDA, ChristenUnie-SGP en de SP, de motie Partnerschap Statiegeld in waarin wij aansluiting zoeken bij de Statiegeldalliantie en het kabinet oproepen het statiegeldsysteem uit te breiden tot PET-flesjes én blikjes. Uiteindelijk stemden alleen de PVV en 50PLUS tegen de motie.

In onze provincie Noord-Holland zijn plastic flesjes en blikjes oververtegenwoordigd in het zwerfafval. Maar onze verantwoordelijkheid als mens reikt verder dan alleen onze provinciegrenzen. Ons Statenlid Sandra Doevendans schetste het beeld van een Indische Griend die haar aan plasticvergiftiging overleden jong meedroeg in de documentaire reeks Blue Planet. Het greep haar als moeder aan: “Deze keer niet door de pracht van de natuur maar eerder door het toedoen van ons als mensheid”. De plastic soep in onze oceanen moeten daarom net zozeer worden teruggedrongen als het zwerfvuil langs onze provinciale wegen, natuurgebieden en wateren.

De PvdA Noord-Holland vindt dat ons milieu veel te belangrijk en waardevol is om de aanpak van de problemen alleen aan de marktpartijen over te laten. Wat ons betreft worden de veroorzakers van de vervuiling aanpakt door hen te dwingen over te gaan op een duurzamer beleid. Alleen op die manier komen we tot een circulaire economie en een eerlijker systeem. Het huidige systeem kost onze gemeenten, en daarmee onze burgers, jaarlijks miljoenen aan het opruimen van zwerfvuil, het ledigen van prullenbakken en het inzetten van handhaving. We bedanken de mede-indienende partijen voor het gezamenlijke signaal naar Den Haag.