Betrokkenheid bewoners Markermeerdijken wordt beter vormgegeven

21 november 2018

De Markermeerdijken tussen Hoorn en Durgerdam zijn in 2006 afgekeurd. Zij voldoen niet meer aan de eisen van waterveiligheid. Daarom moeten de dijken versterkt en aangepast worden. In de Statenvergadering van oktober stemde PS in met de zogeheten verklaring van geen bedenkingen (VVGB) Versterking Markermeerdijken. Daarmee werd het licht op groen gezet voor het afgeven van de vergunning door de Provincie om de dijken te versterken. De komende jaren zullen de Markermeerdijken tussen Hoorn en Durgerdam ingrijpend worden aangepakt om er voor te zorgen dat de dijk weer veilig en betrouwbaar is voor de komende vijftig jaar.

Vanuit de bewoners is er veel verzet tegen de plannen. Het afgraven, verbreden en verhogen van de dijk of het aanleggen van zogeheten ‘voor-oevers’ betekent een aanzienlijke verandering van hun woonomgeving en een aantasting van het monument dat de dijk is. Dat was ook voor onze fractie een ingewikkelde afweging. Uiteindelijk is de veiligheid voor ons doorslaggevend geweest en hebben wij ingestemd met de VVGB.

De discussie met de bewoners ging vooral over twee onderwerpen: 1. Was de voorgestelde aanpassing wel écht noodzakelijk of kon er ook met een minder ingrijpende variant worden volstaan? 2. Waren de bewoners wel genoeg betrokken en gehoord?

De versterking wordt voorbereid en uitgevoerd door de Alliantie, een samenwerkingsverband van onder andere de Provincie en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). HHNK is formeel verantwoordelijk voor de dijk en dus ook voor de uitwerking van de versterkingen. Daar is heel veel tijd, energie en kennis in gaan zitten. Het gaat er niet alleen om dat het water van het IJmeer nu wordt tegen gehouden, het gaat ook om het opvangen van de gevolgen van de klimaatverandering en zeespiegelstijging in de komende jaren. Een hele uitdaging.

Dat vraagt veel van een dijk en daarom zijn soms ingrijpende aanpassingen nodig. De afgelopen maanden heeft de PS fractie regelmatig vragen gesteld over de gekozen oplossingen en over de toepasbaarheid van nieuwe technieken die de dijk meer zouden sparen. Op basis van al die informatie hebben wij uiteindelijk, uit het oogpunt van veiligheid, besloten in te stemmen met de voorgestelde aanpak. Daarbij hebben wij wel nadrukkelijk de oproep gedaan om steeds te blijven zoeken naar de methodes die de dijk zo min mogelijk aantasten.

Het tweede punt van discussie ging over of de bewoners wel voldoende gehoord en betrokken waren. Voor de PS fractie is inwonersparticipatie ontzettend belangrijk. Daarom hebben wij hier zelf ook veel aandacht aan besteed, door het bijwonen van buurtbijeenkomsten, het afleggen van werkbezoeken, en alle mogelijke manieren om in contact te blijven met de bewoners.

Ook vanuit de Alliantie Markermeerdijken is heel veel aandacht besteed aan de participatie. Dat heeft er onder andere toe geleid dat het ontwerp op verschillende punten is aangepast, om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de bewoners. Dat desalniettemin mensen aangaven dat ze zich onvoldoende betrokken en gehoord voelden, mag je als overheid nooit naast je neerleggen. Het is een signaal en een aansporing om in het vervolg nog beter contact te leggen met de bewoners rond een project.

De volgende stap is het ontwerpen van de buitenkant van de Markermeerdijken. Hoe moet de dijk aangekleed worden, wat doen we met meubilair en fietspaden. Kortom, hoe ziet de dijk er straks uit? Onderwerpen waar juist de omwonenden die hun dijk het beste kennen, goede ideeën voor hebben. Daarom hebben wij in PS een motie ingediend om de betrokkenheid van onze inwoners bij het vervolgtraject nog beter vorm te geven. Deze motie is aangenomen. Verrassend genoeg steunden andere partijen de motie niet. Voor hen was politiek bedrijven blijkbaar toch belangrijker dan het zekerstellen van de inwonersparticipatie en niet voor het eerst.