Adnan Tekin roept Schipholbaas Dick Benschop op in te grijpen bij slechte arbeidsomstandigheden passenger assistants

21 februari 2019

In een open brief aan Schipholbaas Dick Benschop heeft Adnan Tekin opgeroepen om actie te ondernemen in het belang van de passenger assistants op Schiphol. De passenger assistants begeleiden passagiers met een beperking van en naar de gate. Deze medewerkers, die in dienst zijn van Axxicom, voeren nu al vier weken actie voor betere arbeidsomstandigheden, een respectvolle behandeling en een goed cao. Adnan Tekin vindt dat de gastvrijheid van Schiphol naar de passagiers nu over de ruggen van de passenger assistants gaat.

 

Onhygiënische omstandigheden in de kantine, het duwen van 6 rolstoel gebonden passagiers tegelijk, werkdagen waarop er soms 20 kilometer gelopen moet worden en het zelf opruimen van uitwerpselen en braaksel van passagiers omdat er een tekort aan schoonmaakpersoneel is. Dit zijn slechts voorbeelden van wat de passenger assistants meemaken op de werkvloer. Vanwege het tekort aan personeel komt het bovendien regelmatig voor dat minderjarige stagiaires in de nacht door hun ouders naar Schiphol worden gebracht om nachtdiensten te draaien.

 

“Naar mijn mening zijn dit aspecten die niet passen bij een gastvrije luchthaven. Ik zou je dringend willen vragen je invloed aan te wenden bij de directie van Axxicom. Zij zou snel met de werknemers en hun vakbonden tot een goede cao moeten komen, waarin meer respect voor hun inzet tot uitdrukking komt” schrijft Adnan Tekin aan Dick Benschop. Tekin zou graag zien dat Schiphol de passenger assistants zelf weer onder contract neemt. Daarnaast roept hij Benschop op om in de toekomst beter te letten op de cao’s die onderaannemers toepassen op de arbeidsvoorwaarden van hun personeel.