Installatie Provinciale Staten NH – Duidingsdebat geeft duidelijkheid

29 maart 2019

Donderdag 28 maart 2019 zijn de nieuwe Provinciale Staten van Noord-Holland geïnstalleerd. Adnan Tekin, Annette de Vries, Sandra Doevendans, Lars Voskuil, Gert-Jan Leerink en Jorrit Carton vormen tezamen het Rode PvdA smaldeel in de Staten. Aukelien Jellema wordt voorlopig Duo-Commissielid.

Op verzoek van de fractie van GroenLinks werd een zogenaamd duidingsdebat aan de agenda toegevoegd. Alleen de fracties van Forum voor Democratie (FvD) en de PVV stemden hier tegen. In het debat konden de verschillende fracties hun kijk op de verkiezingsuitslag en de mogelijke coalitievorming geven. Belangrijke vraag daarbij was natuurlijk welke rol partijen voor FvD zien, die in Noord-Holland met 9 zetels de grootste fractie is geworden.

Namens de PvdA sprak fractievoorzitter Adnan Tekin het volgende uit.
=======
Voorzitter en geachte leden,

Laat ik beginnen om alle nieuwe maar ook de herkozen Statenleden van harte te feliciteren met hun eervolle benoeming. En natuurlijk een bijzondere felicitatie voor de winnaars van 20 maart: Groen Links, Denk en Forum voor Democratie. Maar ook voor de VVD van de heer Loggen die tegen de verwachting in knap overeind is gebleven.

Heel Nederland spreekt over de onverwachte grote winst van Forum. En terecht. Maar voorzitter, er is ook een andere grote winnaar: GroenLinks. In dit huis zijn zij meer dan verdubbeld. Een prestatie die wij in ons politieke landschap weinig zien. Een duidelijk politiek signaal van Noord-Hollanders vóór o.a. het klimaat, voor het OV, voor het milieu, voor de natuur en voor betaalbare woningbouw. Een signaal dat niet genegeerd mag worden.

En kijk ik dan naar mijn eigen PvdA, dan hebben wij ruim 4000 stemmen meer behaald dan in 2015. Daar heeft de hogere opkomst zeker aan bijgedragen, maar gelet op de staat van de PvdA kan ik ook concluderen dat er een hernieuwd vertrouwen is in de PvdA. Ik wil dan ook langs deze weg alle 114.026 Noord Hollanders die de PvdA het vertrouwen hebben geschonken van harte bedanken. U heeft gestemd voor een groener, duurzamer en socialer Noord Holland. Dat is de inzet van de PvdA fractie in de komende 4 jaar.

Voorzitter,
Ik sprak al over de hoge opkomst. Mijn fractie is blij dat de neerwaartse trend is gekeerd. Ruim 56% van de Noord Hollandse kiezers heeft de gang naar de stembus gevonden. Dat is de positieve kant.
Maar bij die hoge opkomst hebben 178.717 Noord Hollanders een stem uitgebracht op een partij die tijdens de campagne nergens in de provincie aan een debat heeft meegedaan. Een partij zonder noemenswaardige provinciaal programma. Een partij die met zijn opvattingen in vrijwel alles haaks staat op de opvattingen waar de PvdA voor staat. Een partij die trots is om klimaatontkenner te zijn, een partij die vrouwen wegzet als tweederangs burgers, een partij die vindt dat moslims de democratie ondergraven, een partij die trots is om de grenzen te sluiten voor migranten en moslims. Een partij die bang was dat op de valreep alles zou wegglippen door gebeurtenissen waar zij niets mee te maken had. Terwijl gewonden vochten voor hun leven en waar de overledenen nog niet begraven waren ging deze partij als enige in NL door met de verkiezingscampagne, zaaide factfree verdeeldheid en oogstte bijval voor hun stelligheid over wie de schuldigen waren. Een ongehoorde schoffering en minachting voor de slachtoffers, de nabestaanden en iedereen die wél geraakt werd door de verschrikkelijke gebeurtenissen in Utrecht. Vanmiddag bereikte ons het droevige nieuws dat een van de gewonden alsnog is overleden. Wij wensen alle gewonden en nabestaanden heel erg veel sterkte toe.

Voorzitter,
Ik ben lid geworden van de sociaal democratische familie omdat ik juist op wil komen voor de rechten van minderheden, ongeacht geloof, sexe, huidskleur, geaardheid of afkomst. Ik ben lid van de PvdA, omdat ik niet het risico wil lopen dat we door onachtzaamheid onze aarde onleefbaar maken, dat we daardoor het leven voor onze kinderen en kleinkinderen moeilijk of zelfs onmogelijk maken. Ik ben lid van de PvdA, omdat wij staan voor een inclusieve samenleving. Ik ben lid van de PvdA, omdat iedereen kan en moet meedoen.
Als ik naar de samenstelling van deze Staten kijk, dan zie ik een duidelijke minderheid van twee partijen die op twee punten eensgezind is; beide zijn klimaatontkenner en hebben de klimaatwet niet ondertekend. En beiden willen de grenzen van ons land sluiten voor migranten en zeker voor moslims. Bovendien hebben zij een stijl die bepaald niet de onze is. De PvdA zal altijd het debat met deze partijen aangaan en zich rekenschap geven van hun positie, maar waar zij op inhoud of op stijl tegenover de PvdA staan, staan wij in deze Arena tegenover deze twee partijen. Wij hebben een maatschappijvisie die haaks staat op het gedachtegoed van deze twee partijen. Wij zijn als gezegd voor een inclusieve samenleving waarin de wet en niet de willekeur de grenzen bepaalt waar iedereen zich aan dient te houden. Ongeacht geloof, huidskleur, sexe, afkomst of geaardheid.

Voorzitter,
Net als in de vorige Statenperiode is er ook de komende 4 jaar in dit huis een progressieve meerderheid. En dat doet mijn progressieve Rode hart harder kloppen. De uitdagingen voor de komende jaren vragen om een stevig progressief antwoord; klimaatdoelstellingen, bodemdaling, de transitie van de landbouw, biodiversiteit, natuur en betaalbare woningbouw. Maar ook meer inzet op duurzame ov oplossingen. Om maar enkele thema’s te noemen. En, voorzitter, het zal u niet verbazen dat de PvdA bereid is om aan deze ambities in onze prachtige provincie verder vorm te geven. Het zal ook niet verbazen dat wij dat niet zullen doen in een samenwerking met Forum – en dat heb ik hedenmiddag aan informateur dhr. Smits meegedeeld. Niet omdat wij Forum voor Democratie uitsluiten, maar omdat Forum voor Democratie de fundamentele waarden die aan de basis van onze Sociaal Democratische maatschappijvisie liggen uitsluit en daarmee de PvdA uitsluit.

Hoe nu verder zult u denken? Wat betreft de PvdA rust er op twee partijen een grote verantwoordelijk te weten GroenLinks en de VVD. Wij hebben er bij de heer Smits op aangedrongen zijn opdracht snel af te ronden zodat GroenLinks en de VVD samen het voortouw kunnen nemen om te onderzoeken of er een constructieve samenwerking met partijen tot stand kan worden gebracht.

Dank u wel.

=====
Het hele debat is terug te kijken via de website van de provincie Noord-Holland. kijk HIER het hele debat terug