Begroting 2018: de ambities van de Noord-Hollandse PvdA fractie

6 november 2017

Vandaag stond tijdens de algemene beschouwingen in de Provinciale Staten de begroting voor 2018 op de agenda. In zijn bijdrage tijdens het debat besprak fractievoorzitter Xander den Uyl de ambities van de PvdA Noord-Holland in 2018.

De mid term review die we eerder dit jaar samen met onze coalitiepartners VVD, D66 en CDA publiceerden liet zien dat deze coalitie goed gepresteerd heeft in de eerste twee jaar. De door GS gepresenteerde begroting ziet er volgens onze fractie goed uit. We zijn vooral blij dat GS de wensen van de Staten hierin goed heeft vertaald. Echter, de PvdA fractie heeft sterke ambities om nog een extra schepje bovenop deze sterke prestatie te doen. Onze ambities op het gebied van duurzaamheid, werk, natuur en wonen gaan namelijk verder.

Duurzaamheid

Wat duurzaamheid betreft zijn wij een beetje ongeduldig. Er moet namelijk nog veel gebeuren in het kader van klimaatdoelstellingen en energietransitie. We hopen op dit gebied van een forse extra inzet van de kant van de provincie.

Werk

Het gaat goed met de economie in Nederland en zeker in Noord-Holland. De inkomsten van veel burgers nemen maar helaas niet voor iedereen en dat is voor de PvdA NH dan ook een grote zorg. Ondanks een toename van de werkgelegenheid in onze provincie wordt er ook werk bedreigd. De PvdA NH fractie heeft dan ook al twee keer vragen bij GS ingediend over het mogelijke verlies van banen bij Tata Steel. Wij zijn groot voorstander van een inclusieve samenleving waar alle Noord-Hollanders een gelijke kans krijgen ongeacht hun leeftijd, afkomst of geaardheid. De provinciale werkambassadeur draagt daaraan bij. Wij hopen daarom dat GS zal besluiten om hem zijn werk te laten voortzetten.

Natuur

Ondanks dat het nieuwe kabinet geld heeft gereserveerd voor groen. Echter, in het meerjarenplan groen wordt duidelijk dat er op termijn onvoldoende geld beschikbaar zal zijn om het Natuur Netwerk Nederland af te maken en te onderhouden. Daarom heb ik GS gevraagd om extra geld in de reserve Groen op te nemen om dit probleem op te lossen.  Ook vraagt de PvdA NH GS om te overleggen met de natuurtoezichthouders en zo te komen tot een nauwere samenwerking op het gebied van natuur en stilte.

Vervoer

De PvdA NH juicht het toe dat mensen in minder toegankelijke gebieden gebruik kunnen maken van buurtbussen. Helaas hebben we moeten constateren dat het de buurtbussen niet lukt om voldoende vrijwilligers te vinden. Ik heb GS dan ook gevraagd wat zij kunnen doen om meer vrijwilligers aan te trekken.

Zoals onze vaste lezers wel weten vecht de PvdA NH al jaren voor een beter fietsnetwerk en een duidelijk provinciaal fietsbeleid. We kijken dan ook reikhalzend uit de provinciale fietsvisie en de aanpak van de fietsknelpunten in onze provincie. Wij zouden het liefst ook zien dat GS in gaat zetten op het hoofdfietsnetwerk en dat er meer geïnvesteerd zal worden in fietsmobiliteit.

Al met al zijn we dus op de goede weg maar volgens de PvdA NH kan er meer gebeuren op weg naar een duurzame en inclusieve samenleving in Noord-Holland.

De bijdrage van Xander den Uyl aan de algemene beschouwingen is hier te lezen: Algemene beschouwingen begroting 2018