Duurzame donderdag: Lekker aan de stekker
Ik kreeg onlangs de vraag of ik tegenwoordig ook al in zo’n ‘eco-truttenschudder’ reed. Voor werk en politiek maak ik aardig wat kilometers en die gaan toch meestal met de auto moet ik bekennen. En inderdaad, na enige aarzeling ben ik eind vorig jaar overgestapt op een hybride. Aarzeling, want hoever kom je nou eigenlijk echt op een accu en is het niet veel gedoe met stekkers? De reden om het toch te doen lag vooral in het milieu. Fijnstof, NOX, CO2, er komt nogal wat troep uit de uitlaat en dat moet minder. Dat kan natuurlijk door het OV te gebruiken, maar eerlijk is eerlijk, soms red je het gewoon niet met bus en trein.
Zo moest ik onlangs vanuit mijn woonplaats Naarden naar Zeewolde. Inclusief de standaard file bij knooppunt Eemnes, en een landbouwvoertuig op de N305 was ik na 40min op mijn bestemming en op tijd voor mijn afspraak. Met het OV had ik hier een kleine twee uur over gedaan, enkele reis. Niet echt een optie voor een afspraak van 1,5 uur, waarna mijn volgende afspraak in Haarlem wachtte.
Dankzij de lokale laadpaal kon mijn accu, die inmiddels zo goed als leeg was , laden terwijl ik deed waar een politicus goed in is: praten. Van de 180 kilometer heb ik er die dag uiteindelijk ongeveer 120 elektrisch én uitstoot vrij gereden. En hoeveel moeite koste dat? Geen. Stekker erin, stekker eruit, meer is het niet.
In Nederland rijden inmiddels ongeveer 90.000 electrische auto’s rond, waarvan 80.000 hybride. Dit jaar stijgt het aantal verder. Dat is maar 1% van alle auto’s zal een cynicus zeggen, een druppel op een gloeiende plaat. Maar vergeet niet, zoals we deze dagen maar al te vaak merken helaas, dat een wolkbreuk ook begint met één dikke druppel. Hoe dik die druppel toch al is, blijkt uit de cijfers die ik maandelijks van mijn laadpaal-provider krijg. In april werd alleen al door hun klanten 1,4 miljoen liter benzine bespaard, 20,2 miljoen km electrisch gereden en 3,1 miljoen kilo CO2 uitstoot voorkomen. Het begin is er, het is wachten op de bui!
Wat er voor nodig is om van de druppel een bui te maken? Een dekkend netwerk van laadpalen en snelladers en betere accu’s voor meer bereik helpt zeker. Maar bovenal vraagt dit een verandering in ons denken. Minder cynisme, minder focus op de praktische bezwaren, meer focus op de voordelen voor ons leefmilieu, voor de toekomst. En voor wie elektrisch rijden nog steeds ziet als iets voor ‘groene idealisten’, nog wat data waar autoliefhebbers misschien wel wat mee kunnen: 0-100 7,4 sec, 218 pk, Vmax 225 km/u… En dat bij een gemiddeld verbruik van 3,5 liter respectievelijk 8,2 kWh op 100km sinds mijn laatste tankstop. Voorwaar geen ‘eco-truttenschudder’.