Hoe werkt de Commissie Ruimte? Statenlid Chris Vonk licht toe

Door Chris Vonk op 1 juli 2024

Wat gebeurt er in de Commissie Ruimte en waar maakt de PvdA op dit moment een prioriteit van? Statenlid Chris Vonk licht toe.

De PvdA vindt dat het om mensen gaat in de politiek. In de provincie gaat de Commissie Ruimte over het verdelen van land. Voor woonruimte, infrastructuur, landbouw, natuur etc. is het gebruik van land noodzakelijk. Ongeveer 50% van de provincie Noord Holland wordt gebruikt voor landbouw. Omdat er steeds meer inwoners komen is er steeds meer ruimte nodig, bijvoorbeeld voor nieuwe woningen. Ook mensen zonder dikke portemonnee hebben recht op een mooie woning in Noord Holland. Hoe doen we dat?

Veel onderwerpen die in de provincie geregeld worden zijn heel praktisch. Niet zo politiek geladen, in de Provinciale staten vindt iedereen wel dat het eerlijk moet. Verdeling van ruimte bijvoorbeeld. De provincie bespreekt dat in de commissie Ruimte. Ruimte is schaars in Nederland, met steeds meer inwoners die willen wonen, werken, recreëren en reizen. En eten natuurlijk, waarvoor landbouw nodig is. Ongeveer de helft van alle ruimte in de provincie gaat naar de landbouw, die weer uit verschillende soorten bestaat. Bollenteelt in de zanderige westelijke duingebieden, veenweide gebieden rond de Zaanstreek. Eerlijk verdelen vindt iedereen nodig, maar dat betekent niet dat iedereen dezelfde keuze maakt. Sommige partijen vinden de economie en ondernemers het meest belangrijk, andere partijen vinden dat de landbouw voorop staat. Er zijn ook politieke partijen die nog steeds de klimaatcrisis ontkennen, en dus niet vinden dat daar iets aan moet worden gedaan.

Alle wensen en ideeën realiseren zal niet gaan. Noord Holland moet keuzes maken. Kiezen voor een leefbaar en toegankelijke provincie, waarbij zeker ingrijpende keuzes moeten worden gemaakt. Meer ruimte voor wonen, dat is voor de PvdA duidelijk een prioriteit. Het hebben van een betaalbare goede woning is de basis voor een goed bestaan. Voor de ontwikkeling van mensen, voor het beginnen van een gezin: mensen moeten eerst een betaalbare woning hebben.

Chris Vonk

Wie is Chris? Ik ben Chris Vonk, geboren in Schagen en heb daarna tot mijn 4e jaar in Purmerend gewoond. Op dit moment woon ik in Nieuw-Vennep. Afgelopen jaren heb ik bij Schiphol gewerkt. Nu werk ik bij een schoolbestuur in Almere, waar ik de huisvesting van de scholen organiseer. Ik ben getrouwd en heb

Meer over Chris Vonk