Motie PvdA NH en coalitiepartners inzicht financiële reserves unaniem aangenomen

6 november 2017

Tijdens de algemene beschouwingen van vandaag over de begroting voor 2018 diende Xander den Uyl namens de PvdA fractie en de coalitiepartners VVD, D66 en CDA een motie in. In de motie werd GS gevraagd om PS zo snel mogelijk inzicht te geven in de mogelijke financiële gevolgen van het regeerakkoord. Ook willen de partijen dat GS zo snel mogelijk met een inventarisatie komt van de reserveringen en voorzieningen zodat we inzicht hebben welke financiële middelen mogelijk nog beschikbaar komen.

Met bovenstaande informatie hopen de vier coalitiepartijen nog voor het eind van dit jaar (en uiterlijk begin 2018) een integrale afweging te kunnen maken van de prioriteiten die in 2018 als aanvulling op het huidige coalitieprogramma ‘Ruimte voor Groei’ kunnen dienen.

Als uit de inventarisatie blijkt dat er voldoende middelen zijn om aanvullende initiatieven te ontwikkelen dan willen de vier partijen dat het liefst doen op de gebieden: waterrecreatie, infrastructuur, terugdraaien bodemdaling in veenweidegebieden, ecologische oevers, handhaving in natuur- en stiltegebieden, fietsinfrastructuur, versterking van de regionale (duurzame) economie door aanleg van snel internet en CO2-leidingen.

De motie werd door Provinciale Staten unaniem aangenomen.