In delen van Noord-Holland wordt het personenvervoer verzorgd door een aantal buurtbusverenigingen. Het gaat hier om gebieden waar, vanwege een te lage bezettingsgraad, geen reguliere Connexxion bussen meer rijden. Bewoners in die dorpen zijn vervolgens in actie gekomen en hebben buurtbusverenigingen opgericht.
Door: Nico Papineau Salm en Marieke van Duijn
Ruim 600 vrijwillige chauffeurs verzorgen nu dagelijks, behalve op zondag, het vervoer in o.a. Bloemendaal, Hollands Kroon en delen van West-Friesland volgens een vaste route. Voor de inwoners van veel kleine dorpen is de buurtbus een enorme uitkomst. Er kan gebruik gemaakt worden van de OV chipkaart en de bezettingsgraad is goed.
De buurtbusvereniging die o.a. de lijn van Hoorn naar Blokker verzorgt nodigde onlangs leden van provinciale staten uit voor een werkbezoek. Daarom meldden afgelopen vrijdag Andries Tijssens (D66), Dennis Heijnen (CDA), Marieke van Duijn en Nico Papineau Salm (beiden PvdA) zich bij het kantoor van Connexxion in Hoorn. Connexxion levert de bussen, onderhoudt deze en heeft nauw overleg met de verenigingen over de dienstregelingen. In één van de busjes reden we de vaste route richting Blokker. Jan Ipema, van de OMNI Vervoervereniging NH, vertelde enthousiast over de vele positieve reacties die de chauffeurs krijgen. Zo is het voor de bewoners weer mogelijk geworden om op bezoek in het ziekenhuis te gaan of in Hoorn hun boodschappen te doen.
De voorzitter vertelde ons dat hun buurtbusvereniging op dit moment gelukkig voldoende chauffeurs heeft maar dat het een uitdaging blijft om voldoende nieuwe chauffeurs te vinden. Vooral in de zomerperiode gedurende de grote vakantie is het vaak lastig om het rooster rond te krijgen. De buurtbusvereniging is tevreden over de goede samenwerking met Connexxion en de de provincie. Op hun beurt zeiden de ook aanwezige vertegenwoordigers van Connexxion blij te zijn met de grote inzet van de buurtbusverenigingen. Gezamenlijk hebben ze onlangs bekeken of er een buurtbus kan komen bij Muiden maar helaas zijn daar op dit moment nog te weinig vrijwilligers.
Tijdens de rit kwam ook het punt van het vervoeren van rolstoelgebruikers ter sprake. De aanwezige statenleden zouden graag zien dat ook deze reizigers gebruik kunnen maken van de buurtbus. Helaas is dat nu niet mogelijk o.a. vanwege juridische regels. De vrijwillige chauffeurs zijn namelijk niet bevoegd om rolstoelgebruikers te begeleiden. Daarom zijn deze reizigers nu aangewezen op het WMO vervoer van hun gemeente. Onze informatieve rit eindigde weer in Hoorn, waar we de buurtbusvereniging hartelijk dankten voor het werkbezoek en de enorme inzet van de vele vrijwilligers.