4 april 2016

PvdA en CDA: Noord-Holland moet beter over werkzaamheden communiceren

‘Provincie Noord-Holland moet bewoners en bedrijven eerder en beter informeren over vertraging van werkzaamheden, zoals nu bij de Zijperbrug bij Schagen. Tevens zou de provincie actiever aan de slag moeten wanneer de ‘nadeelcompensatieregeling’moet worden ingezet’. Dat is de strekking van de vragen, die de Statenleden Hermen De Graaf (CDA) en Nico Papineau Salm (PvdA) hebben gesteld aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Herstelwerkzaamheden aan de Zijperbrug duren langer dan gepland en dat levert direct omwonenden veel nadelen op.

De werkzaamheden aan de Zijperbrug zouden eind 2015 zijn afgerond maar op 21 december jl. meldde de Provincie Noord-Holland dat de brug echter pas in het voorjaar voor het wegverkeer open zou gaan. Daarnaast hebben direct gedupeerden vorige maand in de media moeten vernemen dat het nu ‘nog steeds de bedoeling is om de Zijperbrug “voor de zomer” weer open te stellen’. ‘Dit is niet acceptabel’, stellen De Graaf en Papineau Salm.

Hans Klaver, CDA-raadslid in Schagenattendeerde de provinciale fractie op de ontstane situatie. ‘Hoe kan het, dat uit onderzoek eerst naar voren komt dat de werkzaamheden drie maanden zouden duren en dat gaandeweg blijkt dat het misschien wel acht maanden gaat duren?’ vraagt hij zich af.

Nadeelcompensatie

Ondernemers als de uitbater van cafetaria Rondom Gelukkig in Schagerbrug lopen omzet mis doordat (potentiële) klanten moeten omrijden. ‘Er zijn natuurlijk veel meer bewoners en bedrijven die de nadelen van de vertraging ondervinden. Iedereen snapt wel, dat er groot onderhoud moet worden gepleegd aan bruggen. Maar deze vertraging en de communicatie erover is wel heel vervelend. Bovendien weten veel direct betrokkenen niets over de nadeelcompensatieregeling waarvan zij mogelijk gebruik kunnen maken. Ook daarover moet de provincie beter communiceren. En we maken ons zorgen over de budgettaire gevolgen van de vertraging’ aldus De Graaf en Papineau Salm.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zullen de vragen zo snel mogelijk en uiterlijk 25 april a.s  beantwoorden.