De PvdA gewest Noord-Holland is op zoek naar enthousiaste en gedreven kandidaten om een nieuw bestuur te vormen, inclusief een nieuwe voorzitter. Dankzij alle actieve leden is de PvdA een bloeiende vereniging. Het bestuur spant zich in dit zo te houden en verder uit te breiden, door permanent te zoeken naar nieuwe manieren om leden en anderen te verbinden aan de PvdA. Onder andere door het organiseren van gesprek en debat over allerlei zaken die in het gewest spelen. Op die manier helpt het bestuur mee om de sociaaldemocratische idealen te verwezenlijken.
Het nieuwe bestuur wordt benoemd voor vier jaar en gaat van start na de benoeming tijdens de algemene ledenvergadering van 16 september 2023.
Iets voor jou? Stel je dan kandidaat!
De rol van het bestuur
Het bestuur vertegenwoordigt de leden en bewaakt de samenhang tussen leden. Het bestuur zorgt voor stabiliteit en structuur, houdt het hoofd koel in de dagelijkse (media)hectiek en leidt (politieke) processen in goede banen. Ze begeleidt de fracties van provinciale staten en waterschappen en houdt voortgangsgesprekken met de fractieleden en bestuurders. Ze signaleert en agendeert politiek relevante thema’s, bevordert een goede wisselwerking binnen het gewest en draagt mede zorg voor een sterke vereniging. Het bestuur is ook verantwoordelijk voor het proces richting verkiezingsprogramma’s, kandidatenlijsten en campagnes voor de verkiezingen van provinciale staten en waterschappen.
Samenstelling en taakverdeling
Het streven is het huidige aantal bestuursleden te handhaven. De voorzitter, secretaris en penningmeester worden in functie gekozen.
De algemeen bestuursleden zijn (mede) verantwoordelijk voor taken als:
- De organisatie van activiteiten tijdens de verkiezingen van Provinciale Staten en de Waterschappen;
- Samenwerking met de afdelingen en het versterken van de partijorganisatie;
- Stimuleren en ondersteunen van inhoudelijk debat in het gewest;
- Het betrekken van leden (en niet-leden) bij politieke menings-en besluitvorming;
- Communicatie met de leden en contact onderhouden met de landelijke organisaties;
- Scouting, talentontwikkeling, coaching en scholing;
- Het vertegenwoordigen van het gewest in diverse organen;
- ICT en organisatie;
- Fondsenwerving;
- Vrijwilligersmanagement.
Profiel bestuur gewest Noord-Holland 2023 – 2026
Het nieuwe bestuur combineert ervaring en rust met nieuw elan en energie. Gestreefd wordt naar een goede combinatie van nieuwe leden en huidige bestuursleden, die zorg kunnen dragen voor continuïteit. Het bestuur voert de haar toevertrouwde organisatorische en procedurele taken zorgvuldig uit en bevordert een goed functionerende (campagne)organisatie. Tegelijkertijd geeft ze leden maximaal de ruimte om een bijdrage te leveren en zoekt ze permanent actief naar nieuwe manieren om met hen en anderen verbindingen te leggen.
Voor de bestuursleden geldt dat bestuurlijke ervaring binnen een vrijwilligersorganisatie een pré is. Kennis van en een netwerk in de partij strekken tot aanbeveling, evenals een netwerk of contacten binnen diverse organisaties. Uiteraard zijn de leden lid van de partij en dienen zij de beginselen van de partij en de erecode te onderschrijven en te ondertekenen. Bestuursleden worden geacht aanwezig te zijn bij de vergaderingen en andere bijeenkomsten. De samenstelling van het bestuur is een zo goed mogelijke afspiegeling van de Noord-Hollandse bevolking.
De tijdsinvestering voor de functie van voorzitter zal ongeveer vijf dagen per maand zijn, voor de vice-voorzitter, penningmeester en secretaris ongeveer drie tot vijf dagen per maand en voor algemeen bestuursleden ongeveer drie dagen per maand. Volgens de statuten is een bestuursfunctie niet te combineren met een politieke functie op provinciaal dan wel waterschapsniveau.
De huidige samenstelling van het Gewestbestuur :
Voorzitter: Coby van Berkum (vacature, niet herkiesbaar)
Penningmeester: Jan Schrijver (vacature, termijn loopt af april 2024)
Secretaris: Farida Polsbroek (termijn loopt af april 2024)
Leden met portefeuille:
Vice voorzitter, Ondersteuning afdelingen, mediation: (vacature)
Scholing: (vacature)
Waterschappen: Jolijt de Jongh (termijn loopt af april 2024)
Campagne: (vacature)
Regiodagen, ledendemocratie, voorcongressen: Zati Yurdakul (termijn loopt)
Voor een evenwichtige taak verdeling wordt gestreefd naar een bestuur van 8 leden, 3DB en 5 AB
Profielen
De voorzitter
De voorzitter is een bindende persoonlijkheid die (vanuit een eigen visie op de toekomst van de partij) mensen weet te inspireren om zich in te zetten voor een gemeenschappelijk doel. Tevens dient de voorzitter de cultuur te dragen van een open vereniging, waar debat met andersdenkenden aangemoedigd wordt en nieuwkomers zich welkom voelen. Bestuurlijke kwaliteiten zijn dus vereist.
De vice-voorzitter
De gewestelijk vicevoorzitter organiseert/regelt (mede) de bestuursactiviteiten en treedt naar buiten toe op als vertegenwoordiger van het gewest in de landelijke organen van de Partij, zoals o.a. de Verenigingsraad. De vicevoorzitter vervangt de voorzitter bij diens afwezigheid.
De secretaris
De organisatie, voorbereiding en verslaglegging van de bestuursvergaderingen en de algemene ledenvergaderingen zijn de verantwoordelijkheid van de secretaris. De jaarplanning en het jaarverslag worden tevens verzorgd door deze functionaris. Daarnaast vervult de secretaris algemene bestuurstaken conform de binnen het bestuur afgesproken taakverdeling.
De penningmeester
De penningmeester bewaakt de financiën van de PvdA voor de korte en lange termijn door het budgetteren van de inkomsten en uitgaven en het opbouwen van het verkiezingsfonds voor de Provincale Staten en Waterschapscampagnes 2027. Hierover legt de penningmeester verantwoording af aan de algemene ledenvergadering. Affiniteit met en aantoonbare kennis van financiële zaken zijn vereisten voor deze rol.
Algemene bestuursleden
Het algemeen bestuurslid maakt onderdeel uit van een bestuur, dat collectief en collegiaal het gewest bestuurt. Hij/zij is werkzaam op/heeft affiniteit met een bepaald terrein (bijv. Public Relations, Regiodagen, scholing, ledenwerving) en is de schakel tussen de afdelingen van het Gewest en het Gewestbestuur.
Procedure
Tijdens de Algemene Bestuursvergadering van 23 mei 2023 is de samenstelling van de sollicitatiecommissie aan de orde gekomen. Aan de algemene ledenvergadering van 15 juli 2023 wordt de volgende selectiecommissie voorgesteld
- Lars Voskuil (voorzitter)
- Rob Meerhof
- Rolien Bekkema
- Coby van Berkum (adviseur)
Kandidaten voor een functie in het bestuur kunnen hun interesse in de periode van 15 juli – 15 augustus kenbaar maken door een sollicitatie te sturen aan de sollicitatiecommissie.
We kijken uit naar je:
- Brief, waarin je je motivatie aangeeft en uitleg geeft over wat je denkt toe te kunnen voegen aan het bestuur, met inachtneming van bovengenoemde taken. Vergeet niet te vermelden of je belangstelling specifiek uitgaat naar de functie van voorzitter, penningmeester of secretaris, aangezien deze door de algemene ledenvergadering worden aangewezen.
- Je curriculum vitae, waarin je ook vermeldt welke initiatieven jij de laatste tijd hebt genomen waaruit wij kunnen afleiden dat jij een geschikte kandidaat voor het bestuur bent.
Stuur je brief en CV naar Rolien Bekkema per email: [email protected]
Hier kun je ook je vragen stellen aan de selectiecommissie.
De selectie (brieven en gesprekken) zal plaatsvinden in de tweede helft van augustus 2023
De commissie komt tot een voordracht aan de algemene ledenvergadering. Uiterlijk tien dagen voorafgaand aan de ledenvergadering op 16 september 2023 wordt de voorgestelde samenstelling van het bestuur kenbaar gemaakt.
Kandidaten die zich binnen bovenstaande termijn hebben gemeld, maar niet door de selectiecommissie worden voorgedragen, kunnen hun kandidatuur handhaven. Per functie wordt de samenstelling in stemming gebracht, per functie: voorzitter, secretaris, penningmeester en algemeen bestuurslid.
Een tegenkandidaat kan zich aan de leden voorstellen op dezelfde wijze als de voorgestelde bestuursleden, zowel op de website als tijdens de ledenvergadering.