PvdA NH: garanderen veiligheid boven alles bij project Markermeerdijken

13 november 2017

Tijdens de PS vergadering van vandaag stond de discussie over het project versterking Markermeerdijken op de agenda. PvdA Statenlid Lars Voskuil zette daarbij de standpunten van de PvdA fractie over dit project uiteen. Hier zijn verslag.

Uit een onderzoek uit 2006 bleek dat de 33 kilometer lange Markermeerdijken tussen Hoorn en Amsterdam niet meer aan de wettelijke veiligheidseisen voldoen. Om de 1,2 miljoen Noord-Hollanders die hier wonen te beschermen is het van belang dat de dijken versterkt worden. De versterking van de Markermeerdijken is een groot project dat veel emoties oproept. Daarbij gaat het gelukkig niet over de vraag óf de dijken veilig moeten zijn, want dat moeten zij, maar over hoe we die veiligheid kunnen bereiken. De oude Zuiderzeedijk is van grote cultuur-historische en landschappelijke waarde en wordt daarom door inwoners en door ons allen gekoesterd,

Voor de PvdA NH is de veiligheid van onze inwoners van het grootste belang. Om die veiligheid te garanderen is het nodig dat de dijk sterk genoeg is. Omdat het een complex en groot project betreft met een groot maatschappelijk belang wat veel impact heeft voor de fysieke omgeving en de belanghebbenden heeft GS aan PS gevraagd om een Ontwerpverklaring van geen Bedenkingen (VVGB) vast te stellen.

Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft, samen met aannemers, een aantal modellen voor versterking uitgewerkt. Volgens de huidige stand van kennis en techniek bereiken we de benodigde veiligheid met het voorstel wat nu ligt. Mocht echter alsnog blijken dat een andere techniek, die minder impact op omgeving en inwoners heeft, hetzelfde doel bereikt dan rekent de PvdA NH erop dat de plannen worden aangepast.

De PvdA fractie hecht erg aan een goede verstandhouding tussen inwoners en het bestuur. Herstel van het vertrouwen én de dialoog, moet wat de PvdA betreft nadrukkelijk aandacht krijgen. Wij vragen GS daarin te blijven investeren, zodat niet alleen de relatie en communicatie met de Provincie, maar ook tussen bewoners en Hoogheemraadschap en de Alliantie verbeterd kunnen worden. De bewoners willen niet alleen gehoord worden maar ook serieus genomen worden. Ik heb GS gevraagd om een toezegging én op een positief resultaat op dit punt. Ook heb ik tijdens het debat gevraagd wat de gevolgen van dit project kunnen zijn van het aantreden van de nieuwe regering.

Omdat veiligheid boven alles gaat en wij onze bewoners niet in gevaar willen brengen door een onveilige dijk willen wij graag de voortgang erin houden. Wij hebben het ontwerp VVGB daarom vandaag gesteund, maar doen dat wel voorwaardelijk. Procedureel zijn er weinig aanknopingspunten om er tegen te stemmen. Echter, voordat wij met een definitief VVGB konden instemmen wilden wij wel dat GS ons duidelijkheid gaf op voorgaande punten.  Wij vertrouwen erop dat GS zorgvuldig omgaat met de verschillende belangen, die veel minder tegengesteld zijn dan ze misschien lijken, zodat we in goede harmonie kunnen komen tot een veilige oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is.