13 april 2016

PvdA wil meer ruimte opwekking zonne-energie in Noord-Holland

Met steun van de PvdA legde het college van Gedeputeerde Staten recent het beleidskader voor zonne-energie ter inzage. Daarmee wordt het ook voor gemeenten na de zomer mogelijk om aan ondernemers duidelijkheid te verschaffen over waar zonneweides in het buitengebied van Noord-Holland mogelijk zijn. Gemeenten hebben nu al de mogelijkheid om binnenstedelijk opwekking door zonne-energie mogelijk te maken, vaak op daken.

Voor de PvdA is het duidelijk dat we in de toekomst minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen en dat opwekking van zonne- en windenergie in Noord-Holland heel kansrijk is. De PvdA-Noord-Holland vindt dat gemeenten met hulp van de provincie de komende jaren vooral binnenstedelijk de opwekking van zonne-energie moeten bevorderen. Dat kan op daken van (toekomstige) woningen, bedrijven, kantoren en op parkeerplaatsen, bij weg- en waterinfra en op plekken waar pas op veel latere termijn ontwikkelingen mogelijk zijn. Jan Nieuwenburg, lid PvdA PS NH: “De ruimte in Noord-Holland is vooral in het zuidelijk deel van de provincie schaars. Daarnaast zijn op veel plekken in Noord-Holland natuurwaarden in het geding. Daar moeten we heel zuinig mee omgaan. Maar als gemeenten en provincie slechts binnenstedelijke opwekking mogelijk blijven maken, komt de energie-transitie te traag op gang. Daarom zijn onder voorwaarden buiten-stedelijke locaties nodig voor opwekking van zonne-energie.”

Het beleidskader dat nu ter inzage ligt, is tot stand gekomen in samenwerking met gemeenten, belangenorganisaties en marktpartijen. Belangrijk daarbij is dat de bestemming wel landelijk gebied blijft en niet als verstedelijkt gebied wordt gezien. Bij mogelijke ontwikkelingen wordt niettemin zo veel mogelijk aangesloten bij bestaande stedelijke ontwikkelingen, waardoor het open landschap in tact blijft. Daarnaast komt er ruimte voor zogenaamde “Stimuleringsgebieden”. In deze hoog-dynamische gebieden waar nu al veel industrie is en weinig mensen wonen (bijvoorbeeld nabij Schiphol en de havens) wil de provincie ruimte geven aan ondernemers om samen met gemeenten en grondeigenaren plannen voor zonneweides te ontwikkelen.

In het beleidskader dat nu ter inzage ligt is ook helder waar zonnepanelen nu juist niet gewenst zijn. Beschermde landschappen, zoals weidevogelleefgebieden en UNESCO Werelderfgoed zijn uitgesloten. Ook wordt bij ieder initiatief een zorgvuldige afweging gemaakt en is draagvlak onder gemeenten en inwoners voor de ontwikkelingen van groot belang. Daarnaast stelt de provincie hoge eisen aan de ruimtelijke kwaliteit, zodat het kwetsbare Noord-Hollandse landschap niet wordt aangetast. Voor de provincie staat de tijdelijkheid van de aan te leggen zonne-akkers voorop. Daarom wordt bij de aanleg vooraf zeker gesteld dat na ommekomst van deze tijdelijkheid een opruimplicht en herstel van de oude situatie geldt.

Meer informatie: Jan Nieuwenburg PvdA PS NH [email protected]