Tour de Provence: Bloemendaal

12 oktober 2022

Bloemendaals wonen en Bloemendaalse duurzaamheid

Onze Tour de Provence, zoals we in onze fractie de werkbezoeken aan de Noord Hollandse PvdA-afdelingen met mediterrane zwierigheid noemen, bracht ons vandaag naar Bloemendaal.

In deze kleine gemeente (24.000 inwoners, in de kernen Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout, Bennebroek en Vogelenzang), waar de grootste huizen staan, de gemeentegrenzen weids zijn en een mediaan inkomen van 34.700 euro de plaats tot één van de rijkste en welvarendste gemeenten in Nederland maakt… daar mochten een kijkje nemen in de dagelijkse politieke beslommeringen van de Bloemendaalse PvdA.

Want hoewel een liberale gemeente, heeft Bloemendaal tóch een heel actieve PvdA fractie die – hoewel in de gemeenteraad slechts één zetel bezettend – ook nog eens deel uitmaakt van de plaatselijke coalitie.

De Bloemendaalse partijgenoten Harold Koster en Jan Willem van Os hadden een mooie busrit uitgestippeld langs diverse plekken in de 5 kernen. In een (elektrische!) bus van Welzijn Bloemendaal, hebben we een aantal locaties bezocht die op dit moment voor Bloemendaal in de bijzondere belangstelling staan. Omdat het locaties zijn waar huizenbouw wordt gewenst, is gepland of wordt gerealiseerd.

Van het gehele woning-areaal in Bloemendaal voldoet slechts 16% aan het criterium ‘sociale huur’ (of koop, bereikbaar voor de modale portemonnee). Terwijl het landelijk gemiddelde op 32% ligt. Er mag dus nog wel wat sociale huur bij, aldus Harold die vertelt dat bij één van de projecten die nu binnen de gemeente in ontwikkeling zijn, wordt ingezet op 100% sociale bouw.

Ambitieus maar verdedigbaar, aldus de Bloemendaalse PvdA-ers. Hun gemeente heeft iets in te halen en wil men jongeren binnen houden, zal er iets moeten worden gedaan aan een betaalbaar huizenaanbod.

Het einde van de busrit voert ons naar de Kop van de Zeeweg. Een weg die op dit moment bijzondere provinciale aandacht geniet omdat er wordt gekeken naar het verbeteren van de veiligheid. Nabij de Bloemendaalse strandopgang zijn ongeveer twee jaar geleden op 2 parkeerterreinen overkappingen met zonnepanelen geplaatst. Auto’s parkeren er nu in de schaduw van deze panelen en elektrische wagens kunnen er met 100% zonnestroom worden opgeladen. Te betalen met je gewone bankpas, dus geen gedoe met aparte betaalmethoden.

Als we terug zijn bij het gemeentehuis, hebben we een goed beeld gekregen van de uitdagingen waarvoor Bloemendaal qua huizenbouw nog staat: meer gevarieerd aanbod, vooral voor jongeren, woningen voor statushouders, locaties voor de opvang van vluchtelingen en natuurlijk duurzaam bouwen.

We moeten over een paar jaar nog maar eens terug naar deze PvdA-afdeling. Benieuwd hoever men dan is gekomen in de plannen. Gelukkig is PvdA-wethouder Attiya Gamri, die gaat over het sociaal domein en wonen, over statushouders, onderwijs en welzijn, ook projectwethouder van de (bouw)locaties Oldenhove en Blekersveld.

Dat móet goed komen 🌹