Door op 15 oktober 2015

De PvdA vindt goede opvang van vluchtelingen in Noord-Holland nodig

Op tv en in de krant zijn dagelijks de beelden te zien van vluchtelingen die naar Nederland komen. Velen zijn gevlucht uit Syrië, Eritrea, Irak en na een lange reis door Europa vragen zij nu asiel aan in Nederland. De PvdA NH vindt dat het provinciebestuur en gemeenten hun best moeten doen om deze mensen goed op te vangen. Of voor noodopvang op korte termijn of in een Asiel Zoekers Centrum (AZC) voor  langere termijn. Verder is het de taak voor gemeenten om woningen te regelen voor mensen met een verblijfstatus. De PvdA vindt dat er maatregelen moeten worden genomen om meer sociale huurwoningen beschikbaar te krijgen. Zodat deze toewijzing niet ten koste gaat van mensen die al in hun gemeenten wachten op een sociale huurwoning. Het voorstel van onze Tweede Kamerfractie om eventueel meer noodwoningen te bouwen hiervoor, juichen wij dan ook toe. De PvdA fractie is positief over de manier waarop op dit moment het provinciebestuur met gemeenten overlegt, hen ondersteunt bij realiseren van goede opvanglocaties. Een voorbeeld daarvan is het overleg dat onlangs heeft plaatsgevonden met gemeenten in de Gooi en Vechtstreek en het COA over de locatie Crailo.

Wij realiseren ons terdege dat diverse inwoners in gemeenten ongerust zijn wanneer zij horen dat er in hun gemeenten plannen voor opvang van asielzoekers zijn. Dat is ook heel begrijpelijk. Daarom is het belangrijk dat gemeentebesturen hierbij zorgvuldig te werk gaan en bewoners goed betrekken bij hun plannen. Dit betekent dat er de tijd wordt genomen om mensen te informeren en een of meerdere informatiebijeenkomsten te organiseren. Ook moet een gemeente open staan voor suggesties van bewoners voor andere locaties binnen de gemeentegrenzen. De praktijk laat zien dat met goede informatie een groot deel van de bewoners positief staat over de komst van asielzoekers en in beweging komt om hen welkom te heten en te ondersteunen.

Ervaringen in de gemeente Bergen

In de gemeente Bergen heeft PvdA wethouder Peter van Huissteden positieve ervaringen met de opvang van asielzoekers. Hij omschrijft dit als volgt: “In de gemeente Bergen worden sinds oktober 2014 maximaal 95 asielzoekers opgevangen in een hotel in Bergen aan Zee. Aanvankelijk bestond er onder de bevolking van dit kleine kustdorp veel weerstand t.a.v. de komst van vluchtelingen. Gelukkig waren er op de informatieavond voor bewoners ook positieve geluiden te horen. Mensen die zeiden dat het dorp open moest staan voor vluchtelingen uit oorlogsgebieden die huis en haard hadden verlaten voor het geweld in hun land. Het afgelopen jaar zijn de bewoners van het tijdelijke opvangcentrum fantastisch ondersteund door vrijwilligers uit de hele gemeente. Kritiek is er nauwelijks meer geweest.” Wel heeft Peter van Huissteden samen met de wethouder volkshuisvesting in de regio Alkmaar moeite om te voldoen aan de taakstelling om vergunninghouders te huisvesten. Er zijn al wachttijden voor sociale huurwoningen die oplopen tot zesenhalf jaar en vooral jongeren komen uiterst moeilijk aan een woning. De wethouder wil graag meer woningen bouwen maar moet nu vaak lang wachten op goedkeuring van de provincie.

Nico Papineau Salm en Xander den Uyl