Door op 4 april 2016

PvdA Noord-Holland fractie steunt komst Sluis- en Haven Informatiepunt (SHIP)

In 2019 zal de bouw van de grootste zeesluis ter wereld in het havengebied van IJmuiden afgerond worden. De Noord-Hollandse PvdA fractie is ontzettend trots op het feit dat dit grote en prestigieuze project straks onderdeel is van onze provincie. Wij vinden dan ook dat bij een project van deze omvang een informatie centrum hoort waarin bezoekers duidelijke informatie kunnen krijgen over de bouw en de werking van de nieuwe zeesluis. Dit is de reden dat ons voormalige statenlid Gohdar Massom al in 2009 een motie indiende waarin hij gedeputeerde staten opriep om een haalbaarheidsonderzoek te starten naar de oprichting en exploitatie van een Haven Informatie Centrum.

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van vandaag heb ik namens onze fractie het belang van een investering in het SHIP benadrukt. Wij vinden het essentieel dat er een haveninformatiecentrum komt waar scholieren en andere geïnteresseerden informatie kunnen krijgen over werken in de haven en aan de havenindustrie gerelateerde scholing en opleidingen. Wij denken dat dit op den duur zijn vruchten af zal werpen in verband met de verwachte vergrijzing onder havenpersoneel. Tevens zal het SHIP jongeren en werklozen werkervaringsplaatsen bieden voor verschillende opleidingen, zoals bij de receptie.

Wij zijn zeer tevreden met de uitkomst van het debat van vandaag waarin PS instemde met een provinciale bijdrage in het SHIP. Hopelijk kan het centrum in oktober dit jaar nog haar deuren openen.