Door op 7 december 2016

Verslag uit Kamp Tepe , Lesbos

img_2512 img_2513 img_2518 img_2519 img_2520

Ons Statenlid Rina van Rooij is op zaterdag 3 december op Lesbos aangekomen om daar vrijwillerswerk in een vluchtelingenkamp te doen. In haar verslagen vertelt ze over deze bijzondere ervaring. Hier haar eerste indruk van dag 1 in Kamp Tepe.

Op zondag 4 december ben ik in alle vroegte op kamp Kara Tepe aanwezig om ingewerkt te worden door het team dat daar op dat moment aan het werk was. Natuurlijk moet ik me eerst laten registreren om het kamp op te mogen. Ik kan meteen meehelpen om ruim 1000 ontbijtjes klaar te maken: 2 olijven, 2 plakjes kaas, een stuk komkommer, een kuipje jam, 3 stukjes brood en 1 banaan per persoon. Bij het klaarmaken worden we geholpen door 8 mannen die in het kamp wonen en ook vluchteling zijn. Zij zijn echt onze helden. Ze weten alles, kennen iedereen en staan altijd klaar om ons te ondersteunen. Na het klaarmaken van de ontbijtjes drinken we samen koffie en thee. Daarna gaan we alle huisjes langs om het ontbijt rond te brengen. In de kleine huisjes (we mogen ze geen tent noemen) verblijven gezinnen bestaande uit soms wel 12 mensen.

Nadat onze ronde is het tijd om onze foodtruck op te ruimen en schoon te maken. Dan is het tijd om met de kinderen op het kamp te spelen. Ze hangen meteen om je nek en vinden het heerlijk om activiteiten te doen. Sommigen gaan naar school op het kamp. Ze krijgen ook Engelse les. Er is een meisje van 11 jaar dat hier Engels heeft geleerd maar inmiddels ook al een aardig woordje Nederlands kan praten omdat er steeds Nederlandse hulpverleners zijn.

Na de lunch delen we winterjassen uit. Het is hier inmiddels behoorlijk koud en soms vriest het          ’s nachts. ‘Because we Carry’ heeft de winterjassen ingezameld. De meeste zijn helemaal nieuw. Prachtige jassen die door veel bedrijven in Nederland zijn geschonken. Ik ga zelf met een paar mensen naar het magazijn waar heel veel kleding, babyspullen en andere dingen zijn opgeslagen om uit te delen. Hier moet alles worden gesorteerd op maat, seizoen etc. Een klus die nog wel enkele weken in beslag zal nemen.

Wanneer we rond 7/8 uur klaar zijn gaan we naar Nikos en Catharina. Zij runnen een restaurant en vangen alle helpverleningsteams op die hier aan het werk zijn. Er is warmt , heerlijk eten en heel veel liefde. Deze mensen geven alles wat ze hebben weg en hebben ook vluchtelingen uit het water gehaald. Na het eten gaan we naar ons onderkomen om te slapen. Moe na een dag van heel hard werken.

Ons team bestaat uit 5 mensen. Naast mijzelf zijn er 4 jonge mensen van in de twintig. Bevlogen en hard werkend. Super om mee samen te werken. Het eiland Lesbos is in verval. Veel bedrijven in de toeristische sector zijn inmiddels failliet. Veel panden staan leeg. Het ziet er troosteloos uit. Terwijl als de zon op komt, de zee zo vredig lijkt. Heel binnenkort komen er 500 honderd vluchtelingen op Kara Tepe bij terwijl er geen enkele doorstroming is. Een enkele keer gaat er een gezin weg. Morgen gaat de wekker om kwart over 6 en om 7 uur vertrekken we weer naar het kamp. Een indrukwekkende eerste dag.