Door op 5 februari 2015

PvdA tevreden met extra hectares natuur

In de driehoek Castricum, Heiloo en Heemskerk is in de afgelopen anderhalf jaar 64,4 hectare natuur toegevoegd aan het Natuur Netwerk Nederland (NNN). Het zijn uitbreidingen ten oosten van de A-9 in Heiloo, percelen aan de Schulpvaart, de Heereweg ten noorden van Castricum en een perceel ten noorden van Heemskerk.

De PvdA Statenfractie heeft samen met D66, in maart 2013 in een motie de provincie opgeroepen om het Natuur Netwerk Nederland (vroeger Ecologische Hoofdstructuur) in dit gebied af ronden. Een goed verbonden Natuurnetwerk in de corridor van Castricum tot Marken is belangrijk voor een versterking van de natuur en de verbetering van de biodiversiteit.

De PvdA-fractie is tevreden dat de provincie er samen met Landschap Noord-Holland en de stichting Hooge Weide in is geslaagd om de genoemde (toekomstige) natuurgebieden planologisch te beschermen. De beheerders van deze nieuwe gebieden komen nu in aanmerking voor een beheersubsidie op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL)

Natuur en landschap blijft voor de PvdA Noord-Holland in de komende vier jaar een belangrijk speerpunt.