Een vliegende start: Statenlid Gery de Boer over het begin van het politieke jaar

Door Gery de Boer op 12 september 2024

Vliegende start

Het zomerreces is voorbij en de Statenleden van Noord-Holland zijn weer gestart met hun werk. Om te beginnen op 2 september met een Statendag. Bijpraten over de vakantie, maar ook onszelf onder de loep genomen. Hoe gaan we met elkaar om, zijn onze vergaderingen effectief en hoe kunnen we meer agendabepalend en pro-actiever zijn? In vier workshops hebben we hiervoor ideeën en suggesties voor geformuleerd. Die worden nader uitgewerkt met behulp van de griffie.

Op 9 september was er de eerste Provinciale Vergadering van het nieuwe politieke seizoen waarin Provinciale Staten  heeft besloten de huidige Commissaris van de Koning, Arthur van Dijk, bij de minister van Binnenlandse Zaken aan te bevelen voor een herbenoeming.  En er was het afscheid van onze  Gert-Jan Leerink omdat hij Noord-Holland verruilt voor Groningen. Daarmee verliezen we als PvdA-fractie een doorgewinterde politicus en gewaardeerde fractievoorzitter. In de Staten volgt Tino Wallaart Gert-Jan op  en krijgt Tim Wagelaar de rol van fractievoorzitter. Op 30 september zal dan Timothy Veenboer worden geïnstalleerd als onze tweede duo-commissielid naast Jan Stam. Zo is de fractie weer compleet. We zoeken nog versterking in de ondersteuning. Zie daarvoor onze oproep elders op de website.

Aansluitend waren er gelijk twee commissievergaderingen, de commissie Landelijk gebied en daarna Ruimte. Helaas heeft de brainstorm van 2 september nog niet direct geleid tot een andere vergadercultuur in de Statencommissies. Nog te weinig onderling debat en vooral vragen aan de Gedeputeerden, waarvan de meeste van technische aard. Nog even oefenen dus!

Ik licht er even één agendapunt uit van de commissie ruimte: actieagenda Wonen. Voor het reces heeft PS ruim 76 miljoen vrijgemaakt om woningbouw in Noord-Holland te versnellen. In de actieagenda staan voorstellen hoe dat te doen. De provincie bouwt zelf geen woningen, maar heeft een proactieve rol als aanjager, verbinder en kennismakelaar. Samen met gemeenten werkt ze de gemaakte woondeals uit in een volkshuisvestingprogramma. De Partij van de Arbeid heeft aangegeven dat we de actieagenda belangrijk vinden om zo te helpen met het terugdringen van de woningnood in Noord-Holland. Door kortere procedures, extra deskundigen en subsidies. Wij willen dat er met gemeenten afspraken worden gemaakt over het aantal te bouwen betaalbare woningen voor starters, jongeren en senioren.  Juist deze doelgroepen moeten worden bediend. Geen villa’s in het groen, maar meer sociale woningbouw in de steden en dorpen. En dat moet ook gemonitord en geëvalueerd worden. Zo draagt de provincie bij aan de gigantische opdracht om 191.000 extra woningen te realiseren. We gaan dit als fractie nauwgezet volgen.

Gery de Boer

Wie is Gery? Mijn naam is Gery de Boer (vrouw, 63 jaar), woonachtig in Amsterdam-Oost samen met Berry. Onze zoons wonen sinds enkele jaren op zichzelf. Gelukkig ook in Amsterdam. Ik heb drie favoriete plekjes in Noord-Holland: het prachtige strand van Callantsoog, het kunstlandschap de Nollen bij Den Helder en de Amsterdamse grachten. Maar onze

Meer over Gery de Boer