Fracties PvdA NH en Hollands Kroon uiten zorgen faillissement Tocardo Den Oever

22 januari 2018

De PvdA Noord-Holland fractie diende vorige week, ook namens de lokale PvdA fractie in Hollands Kroon, vragen in bij gedeputeerde staten (GS) omtrent het faillissement van windturbinebouwer Tocardo in Den Oever.

Onlangs werd bekend dat Tocardo, wat turbines ontwikkelt die eb en vloed gebruiken voor de opwekking van elektriciteit (de zogenaamde getijdenstroomtechnologie) haar faillissement heeft aangevraagd. Volgens de PvdA is het in Den Oever gevestigde van grote betekenis voor de innovatie op het gebied van energieopwekking en de energietransitie. Echter, de forse investeringen die nodig waren voor de ontwikkeling van de turbines moesten gedaan worden voordat er sprake kon zijn  van voldoende opbrengst. Dit heeft het faillissement veroorzaakt.

De directie heeft forse kritiek geuit op de Nederlandse overheid die in het beginstadium behulpzaam is geweest, maar het in de laatste jaren heeft laten afweten. Dit in tegenstelling tot wat we zien in andere landen, waarbij bedrijven voldoende steun krijgen om hun bedrijf tot een succesvolle onderneming te maken.

Rina van Rooij vicefractievoorzitter van de PvdA NH fractie: “Het faillissement van Tocardo is een aderlating voor de transitie naar groene energie. Inmiddels draaien er meerdere turbines in de Afsluitdijk. Niet alleen onze provincie had belang bij de verdere ontwikkeling van deze technologie maar dat belang strekte wereldwijd. We willen van GS onder meer weten of dit faillissement de voortgang van lopende projecten in gevaar kan brengen.“

Sylvia Buczynski, fractievoorzitter van de PvdA in Holland Kroon: “Onze fracties maken zich vooral zorgen over een mogelijk baanverlies. Bij het bedrijf werken 23 personeelsleden. Juist in deze regio liggen de banen niet voor het oprapen en zal het verlies van arbeidsplaatsen een gevoelige klap zijn.”

Het bedrijf heeft inmiddels aangegeven dat er momenteel onderhandelingen over een doorstart lopen met een aantal geïnteresseerde partijen.

De vragen aan GS zijn hier te lezen: 20180115 Schriftelijke vragen PvdA NH faillissement Tocardo