16 december 2015

Tjeerd Talsma: Doelstelling windenergie Noord-Holland gaat gehaald worden

In de laatste Statenvergadering van 14 december heeft PvdA gedeputeerde Tjeerd Talsma bevestigd dat de rijksopgave van 685,5 MW aan windmolens in Noord-Holland gehaald gaat worden. Tijdens een verhitte discussie over windenergie argumenteerde fractieleider Xander den Uyl dat zijn fractie nog steeds blij is met de coalitie afspraken over duurzame energie en bepleitte hij dat de provincie naast windenergie ook het gebruik van andere vormen zoals zonnepanelen en getijdenstroom moet stimuleren.

Onlangs stapte D66-gedeputeerde Ralph De Vries op omdat hij het lastig vond om te werken met de regels zoals die in het coalitie akkoord zijn opgesteld voor de plaatsing van windmolens. De portefeuille windenergie is sindsdien overgenomen door onze gedeputeerde Tjeerd Talsma die vol energie de onderhandelingen aan is gegaan met alle betrokken partijen om ervoor te zorgen dat ook over de resterende 76 MW nog voor 15 januari afspraken gemaakt kunnen worden. Dit is de datum waarop de officiële aanvragen voor het plaatsen voor windmolens ingediend moeten worden.

Tjeerd vertelde de PS op maandag dat hij werkt aan een oplossing om de windmolens zoveel mogelijk op plekken geplaatst te krijgen waar zo min mogelijk weerstand is. Dit is het geval in het Noordzeekanaalgebied in Amsterdam, o.a. bij de Westpoortweg. Het vastgestelde beleid dat de molens zoveel mogelijk in een lijnopstelling geplaatst moeten worden en dat rekening gehouden wordt met historische lijnen vormt momenteel een belemmering om de molens hier te krijgen. Als de historische lijnen in dit gebied worden aangewezen als een goede plek om windmolens te plaatsen dan staat niets plaatsing meer in de weg.

In zijn toespraak benadrukte Xander den Uyl dat de coalitie zich in haar akkoord niet alleen uitdrukkelijk heeft uitgesproken voor het beperken van energiegebruik maar ook voor het stimuleren van de ontwikkeling van andere vormen van duurzame energie zoals zonnepanelen, warmtenetten, getijdenstroom en osmose.

Wat de PvdA betreft komt er in de komende jaren veel focus te liggen te liggen op de toepassing van zonne-energie. Zo is de fractie groot voorstander van het standaard gebruik van zonnepanelen bij nieuwbouw en bij het verduurzamen van bestaande bouw, bij kantoren en scholen en de aanleg van zonneweides op bijvoorbeeld braakliggende industrieterreinen.

Voor de volledige tekst van de toespraak van Xander klik hier.