Door op 17 december 2014

Draagvlak bewoners voorwaarde bij plaatsen nieuwe windturbines

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben 15 december het beleidskader Wind Op Land vastgesteld. Het gaat om 10 zoekgebieden waar mogelijkheden zijn om turbines te plaatsen waarmee 105,5 MW aan duurzame energie wordt opgewekt.

In oktober 2015 moet duidelijk zijn waar de turbines uiteindelijk geplaatst gaan worden. Mede op voorstel van de PvdA hebben de Staten scherpe voorwaarden vastgesteld waaraan de locaties moeten voldoen.

De PvdA vindt het belangrijk dat er draagvlak is bij de bewoners en gemeentebestuur, de turbines in een lijnopstelling van 6 op een rij staan en dat er een afstand van 500 meter t.o.v. de bebouwing is. Ook is heel belangrijk dat met dit beleid een groot aantal solitaire en vaak overlast gevende turbines eindelijk uit het landschap gaan verdwijnen. Het Noordzeekanaalgebied waaronder het NDSM terrein, is een zeer kansrijke zoeklocatie. Industriële gebieden zijn bij uitstek geschikt om windturbines te plaatsen.

De PvdA vindt al jaren dat er meer duurzame energie in de provincie zelf opgewekt moet worden. Dat is nu 4%, maar moet naar 14% in 2020. Dit kan gebeuren door het inzetten van een breed palet aan vormen van duurzame energieopwekking. Wind op land is daar een van. Maar vooral moet er worden ingezet op meer zonne-energie, gebruik maken van getijdenstroom en energiebesparende maatregelen in bestaande woningen.