Door op 17 december 2014

Goed natuurbeheer in het hele Nationaal Park Zuid-Kennemerland

Provinciale Staten van Noord-Holland willen dat de provincie er op korte termijn voor zorgt dat een voormalig defensie-terrein aan de Zeeweg in beheer komt bij een grote natuurbeheerder uit het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Het terrein is momenteel in gebruik als natuurcamping door de Stichting Vafamil.

“De status van Ecologische Hoofdstructuur én Natura2000 van dit terrein geeft de provincie een verantwoordelijkheid,” aldus Nico Papineau Salm, Statenlid voor de Partij van de Arbeid.

“De provincie moet haar nieuwe verantwoordelijkheid voor natuurbeheer waar maken,” stelt Hein Struben, Statenlid D66 Noord-Holland, “zeker voor dit terrein dat helemaal omsloten is door het Nationaal Park Zuid-Kennemerland,”

“We moeten voorkomen dat verkoop van dit terrein de natuurbestemming van dit gebied onder druk zet,” vindt Bram van Liere, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren.

“Het huidige gebruik van het terrein is prima,” stelt Willem Holthuizen, fractievoorzitter van 50PLUS, “maar het natuurbeheer moet in samenhang met het omliggende Nationaal Park gebeuren.”

Het Rijksvastgoedbedrijf wil het Vafamil-terrein van ca 9 ha aan de Zeeweg in Overveen inclusief dienstwoning verkopen. De Provincie Noord-Holland heeft eerder laten weten niet tot aankoop over te willen gaan ondanks de zorgtaak voor de natuurwaarden. Een voorstel van D66, Partij voor de Dieren, PvdA en 50PLUS in de provinciale statenvergadering van 15 december verzoekt het college om ervoor te zorgen dat een grote natuurbeheerder uit het NPZK ook dit terrein gaat beheren. Bijna alle partijen stemden voor de motie.