Middenvariant Duin & Bollenstreek aantasting open landschap

18 september 2018

De commissie Mobiliteit & Financiën van Provinciale Staten Noord-Holland besprak maandag 17 september het voorkeursalternatief Bereikbaarheid Haarlemmermeer Bollenstreek/Duinpolderweg.

Het gaat om de terechte wens om de bereikbaarheid in dit gebied te verbeteren. De PvdA ondersteunt een groot aantal onderdelen uit het voorstel van beide provinciebesturen, zoals de verdubbeling van de Bennebroekerweg en een nieuwe verbinding tussen rijksweg A44 en Lisse. Onderdeel van het pakket is dat eindelijk de HOV verbinding van Schiphol via Lisse naar Noordwijk kan worden aangelegd.

In de bijdrage in het debat heeft de PvdA-fractie aangegeven dat het een gemiste kans is dat er in het voorkeursalternatief, niet de uitbreiding van het fietsnetwerk en de uitbreiding van het Openbaar Vervoer, in de vorm van concrete voorstellen is opgenomen. Het is wel de intentie om dit te gaan doen, maar de verbetering van het fietsnetwerk en het OV hoort in deze tijd onderdeel van zo’n integraal voorstel te zijn.

De PvdA-fractie heeft zich uitgesproken tegen het onderdeel om een nieuwe weg aan te leggen tussen de N205 en N208. Deze weg doorsnijdt het open landschap en gaat door de kwetsbare Oosteinderpolder. Onze voorkeur voor de noodzakelijke verbinding blijft het goede alternatief van NOG Beter 2.0, het doortrekken van de Weerlaan in Hillegom. Hierbij is het wel zaak om goede inpassingsmaatregelen te treffen om de overlast voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken.

Gedeputeerde mobiliteit mevrouw Post, gaf aan dat beide varianten verkeerskundig en financieel gelijk scoren, maar dat er vanwege het bestuurlijk draagvlak bij gemeenten is gekozen voor de middenvariant. Draagvlak is belangrijk maar de gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft zich tegen de middenvariant uitgesproken, net als de raad van Bloemendaal. Daarnaast was de meerderheid van de inspraakreacties tegen de middenvariant. Ook omdat er een goed alternatief is blijft de PvdA-fractie erop aandringen om te gaan voor het open landschap en gebruik te maken van bestaand asfalt.