OV-knooppuntenbeleid succesvol. PvdA NH wil meer woningbouw rondom OV-knooppunten en treinstations in plaats van in het groen.

25 april 2018

In de vorige statenperiode in november 2013 heeft PvdA gedeputeerde Ruimtelijke Ordening Tjeerd Talsma (overleden in 2016) het rapport ‘Maak Plaats! Nieuwe visie op ruimtegebruik in Noord-Holland’ gepresenteerd. Hierin wordt een pleidooi gehouden om de noodzakelijke woningen in de provincie in de buurt van treinstations/OV-knooppunten te bouwen. Dit om te voorkomen dat er in het groen, het open landschap gebouwd moet worden. Naast het beleidsmatige pleidooi is in het rapport concreet uitgewerkt bij welke stations langs de Kennemerlijn en de Zaancorridor.

De onlangs gepresenteerde monitor laat zien dat in de afgelopen jaren ruim 4 op de 10 nieuwbouwwoningen binnen 1200 meter van de stations zijn gebouwd. Ten opzichte van de eerste monitor van 2016 is het aantal geplande woningen rond OV knooppunten gestegen van 61.660 naar 99.000. Deze cijfers laten duidelijk zien dat het OV-knooppuntenbeleid succesvol is en dat we daarmee door moeten gaan. De locaties bij stations kunnen een belangrijke bijdrage leveren om de noodzakelijke 231.000 woningen te realiseren.

Op dit moment worden nog niet alle knooppunten optimaal benut. Bij de stations in West-Friesland zoals bij Obdam en de kop van Noord-Holland bij Heerhugowaard kunnen nog veel meer woningen gebouwd worden. In een stad als Alkmaar kan het aantal woningen omhoog door transformatie van met name kantoren en bedrijventerreinen in de buurt van de stations. De PvdA fractie vindt als aanvulling op het beleid dat bij de treinstations het voor- en natransport met de fiets extra aandacht moet krijgen. Dit door te zorgen voor veel meer OV fietsen en veilige fietsenstallingen. Ook is het zaak dat er meer haast wordt gemaakt met aanleg van vrij liggende fietsroutes voor woon-werkverkeer.