PvdA Noord-Holland wil Bloemendaalse strandfeesten zelf ervaren

4 juli 2018

Naar aanleiding van diverse krantenberichten en een gesprek met Connexxion, zijn Statenleden Nico Papineau Salm en

begeleiding door Ruud Cloeck en Marieke Mantje

Lars Voskuil afgelopen zondag 1 juli op werkbezoek geweest bij een strandfeest in Bloemendaal aan Zee. De pers berichtte de laatste maanden herhaaldelijk over incidenten tijdens de Bloemendaalse strandfeesten. Connexxion gaf aan dat haar buschauffeurs niet graag rijden tijdens de feesten. Er zou sprake zijn van onaangename en soms onveilige situaties in de bussen. Reden voor de PvdA Noord-Holland om zelf een bezoek te brengen aan het vierdaagse Luminosity Beach Festival.

Het is geen alledaags gezicht: politici op werkbezoek bij een trancefestival op het strand. Toch stonden Nico Papineau Salm, Lars Voskuil en Sidney Visser van de PvdA Noord-Holland tussen de festivalgangers tijdens het optreden van DJ Ferry Corsten op het terrein van Beachclub Fuel. Daar gingen ze in gesprek met strandtenteigenaren, evenementorganisatoren, de politie en beveiligers. Alles begeleid door Ruud Cloeck en Marieke Mantje van de Reddingsbrigade Bloemendaal. Ervaren mensen die trots zijn op “hun” strand en graag willen laten zien hoe het er echt aan toe gaat tijdens de feesten.

De PvdA had signalen ontvangen dat buschauffeurs van Connexxion zich naar aanleiding van enkele incidenten niet prettig voelden op het traject Bloemendaal-Haarlem tijdens de strandfeesten. Nico Papineau Salm : “De Provincie kent de concessies toe. Daarom voelt de PvdA zich ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de buschauffeurs.” De hulpdiensten gaven aan dat zij eigenlijk nooit last hadden van tegen hen gerichte agressie. Zij kregen vooral te maken kregen met kleine verwondingen en een enkele keer met feestgangers die onwel waren geworden. Vaak gerelateerd aan drugs- of overmatig alcoholgebruik. Daarbij signaleerden zij wel een dalende trend: het aantal mensen dat assistentie nodig had ligt aanzienlijk lager dan vroeger.

Lars Voskuil genoot zichtbaar van de sfeer op het festival: “De PvdA vindt het belangrijk om zelf te ervaren wat er speelt. We willen niet over, maar met de mensen praten die het betreft. We krijgen op deze manier een goede indruk van alle kanten van het verhaal. We zien dat de beveiliging op orde is, dat er goed wordt samengewerkt met de politie en de reddingsbrigade en dat men er alles aan doet om een mooi en veilig feest te organiseren.” ’s Middags was de omgevingsdienst IJmond nog langs geweest om het geluid te meten. Deze was ruim binnen de afgesproken norm.

De eigenaren van strandpaviljoens Vroeger en Woodstock herkenden het verhaal van de buschauffeurs wel uit het wekelijkse veiligheidsoverleg. Het zou echter om een beperkt aantal incidenten gaan. Zij doen zichtbaar veel om de veiligheid zo veel mogelijk te garanderen. Zowel de beachclubs als de politie en hulpdiensten benadrukten dat goed busvervoer essentieel is om de feestgangers veilig aan- en af te voeren. De politie gaf aan bereid te zijn om waar nodig mee denken over hun inzet op de bus, maar dat zij daar nog niet voor benaderd waren. Mede daarom organiseert de PvdA fractie een vervolgwerkbezoek in de vorm van het meerijden op de Connexxionbussen.