Door op 9 september 2015

Regiodag circulaire economie met Jacqueline Cramer

Op zaterdagochtend 26 september organiseert de PvdA Noord-Holland een regiodag over het thema circulaire economie. De ochtend zal geopend worden met een inleiding van Jacqueline Cramer, voormalig minister van Milieu en tegenwoordig hoogleraar Duurzaamheid en ambassadeur Circulaire Economie in de Metropoolregio Amsterdam. Aanmelden kan via [email protected]!

Sinds de industriële revolutie groeit de hoeveelheid afval die wereldwijd geproduceerd wordt constant. Onze economieën vertonen allemaal hetzelfde ‘take-make-consume and dispose’ groeipatroon; een lineair model wat er van uit gaat dat grondstoffen volop beschikbaar zijn – en goedkoop weer te dumpen. De laatste decennia groeit het besef dat dit model niet houdbaar is. Niet alleen omdat grondstoffen langzaam op beginnen te raken, maar ook omdat de grote hoeveelheid afval die we produceren onze planeet vervuilt. Wat we daarom nodig hebben is een meer circulaire economie – een economie waarin het hergebruik van grondstoffen en gebruikte materialen centraal staat. Een circulaire economie is niet alleen duurzaam en goed voor onze leefomgeving, het biedt ook volop kansen voor nieuwe groei en werkgelegenheid.

Aanleiding om deze regiodag voor het thema circulaire economie te kiezen is het feit dat provincies en gemeenten hun verantwoordelijkheid willen nemen als het gaat om het verduurzamen van de economie – maar dat we vaak nog zoekende zijn naar hoe we dit aanpakken en wat we kunnen doen. Deze ochtend dient om ons bij te laten praten over de meest actuele ontwikkelingen en om ons te laten inspireren.

We zijn ontzettend vereerd dat onze voormalig minister van Milieu Jacqueline Cramer de ochtend zal openen met een keynote speech. Tegenwoordig is Jacqueline Cramer directeur van het Utrecht Sustainability Institute en hoogleraar Duurzame Innovatie aan de Universiteit van Utrecht. Daarnaast is ze ambassadeur Circulaire Economie binnen de Metropoolregio Amsterdam. Ze zal ons bijpraten en haar visie geven op wat er volgens haar de komende jaren moet gebeuren.

Het volledige programma ziet er als volgt uit:

10.00 – 10.05 uur    Welkom door Ed Bausch (vice-voorzitter Gewest) en dagvoorzitter Sandra Doevendans (Statenlid PvdA NH)

10.05 – 10.30 uur   Keynote speech door Jacqueline Cramer (ambassadeur Circulaire Economie MRA)

10.30 – 10.45 uur   Pitch door Peter Bruun, eigenaar de duurzame startup Bean to Barrel

10.45 – 11.00 uur   Pitch door Roel Schoenmakers, een van de initiatiefnemers van de Cascoland Broodvergister

11.00 – 11.30 uur   Paneldiscussie met diverse sprekers en politici

11.30 – 12.00 uur   Update vanuit Provinciale Staten en de Tweede Kamer door Xander den Uyl (fractievoorzitter PvdA NH) en Marith Rebel-Volp (PvdA TK-lid)

12.00 – 13.00 uur   Lunch en napraten

Aanmelden kan door een mail te sturen naar [email protected]. We hopen u in grote getale te begroeten op 26 september!

Met vriendelijke groet,

Rian van Dam