Solidariteitsbijeenkomst aardbevingsramp Turkije en Syrië

13 juli 2023

25 juni 2023, op een zeer warme dag,  vond de Solidariteits- en actiebijeenkomst aardbevingsramp Turkije en Syrië plaats. Organisator was de PvdA gewest Noord-Holland, voorzitter Coby van Berkum was gastvrouw van deze bijeenkomst. De dagvoorzitters waren Songül Mutluer (Tweede Kamer lid) en Songül Akkaya (bestuur Waterschap AGV).

Doel was het opmaken van de balans waar de hulp aan de mensen in het aardbevingsgebied nu staat en welke verdere hulp nodig is.

De sprekers kwamen vanuit  de politiek, wetenschap, ervaringsdeskundigen, ondernemers evenals  vertegenwoordigers van verschillende betrokken organisaties uit Nederland. Tevens waren er gasten uit Turkije. Hoofdgasten waren de heer Eryılmaz (de burgemeester van Hatay-Samandağ) en  Osman Aslan (onderzoeker Universiteit Kocaeli).

Burgemeester Eryılmaz ging in op de gevolgen van de aardbeving voor de mensen uit het gebied. Tevens schetste hij wat er al is gebeurd en nog gedaan moet worden. Heel concreet wat nodig is als het gaat om onderwijs, huisvesting, hygiëne:  Scholenbouw, tenten.

Promovendus Osman Aslan schetste de situatie aan de hand van actuele informatie. Hij vertelde met name over de noodgedwongen verhuizingen van de overlevenden binnen de steden, maar ook naar dichtbij gelegen andere steden en andere gebieden: een ware volksverhuizing. De burgers hebben de verwachting weer terug te kunnen gaan. Ook vindt een duidelijke (tijdelijke) verhuizing naar het buitenland plaats. Mensen vluchten naar kennissen en familieleden in het buitenland. Het gaat om zowel materiële als immateriële schade. Het leed is groot. Vooral ook psychisch gezien.

Thijs Reuten (Europarlementariër PvdA) hield een pleidooi voor spoedige wederopbouw en om de beschikbare middelen zo snel mogelijk doelmatig inzetbaar te maken. Hij benadrukte ook dat alles netjes, doelmatig en rechtvaardig dient plaats te vinden. Hij nodigde de Turkse gemeenschap uit met een delegatie met hem en andere Europarlementariërs in Brussel verder te komen overleggen.

Nico Schrijver, hoogleraar internationaal recht, ging met name in op de nu 75 jaar oude Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Een citaat uit zijn inleiding. “Het recht van ieder mens op humanitaire bijstand in nood is een kwestie van solidariteit, maar in de 21ste eeuw ook een kwestie van recht: het recht van ieder mens, het recht van iedere gemeenschap, minderheid of niet, op bijstand van buiten in perioden van grote natuurrampen en bij de wederopbouw, zonder onderscheid naar persoon, regio, geloof of overtuiging, en met voorrang voor de meest kwetsbare groepen.”

De vertegenwoordigers van de organisaties vertelden indringend en betrokken over hun inzamelacties, ingezette acties en middelen en persoonlijk betrokkenheid bij het grote leed. Conclusie van de avond was dat er nog heel veel hulp nodig is en dat die hulpvraag voorlopig niet zal ophouden. Deelnemende organisaties waren: AKM Amsterdam, HOTIAD, Dab-Der, Ondernemer en zuster partij CHP.

Dank aan de inleiders , de vertalers, mensen op de achtergrond en deelnemers  voor hun inzet en aanwezigheid.

De organisatoren van de avond komen nog met een document met aanbevelingen voor de deelnemende organisaties en instellingen (politiek, wetenschap, lokale overheden e.d.)

De bijeenkomst is via deze link terug te kijken: https://www.youtube.com/live/nHr0YZbpfVw?feature=share