Verdozing

2 september 2021

Wie per fiets, auto of trein door Noord-Holland rijdt kan er niet omheen; steeds meer grote grijze dozen tekenen het landschap. Enorme distributie- en datacentra maar ook agrarische loodsen van een omvang dat je ogen er van knipperen. De komst van deze XXL loodsen is -deels- onvermijdelijk, ze horen bij deze tijd. Maar door slim na te denken waar en onder welke voorwaarden je de bouw van deze mega loodsen toestaat, voorkomen we dat het aanzien van ons gehele landschap hierdoor wordt aangetast.

Daarom heeft de PvdA dit voorjaar met een discussienotie aandacht gevraagd voor dit fenomeen dat we ook wel de ‘verdozing van het landschap’  zijn gaan noemen. In de commissie RWK bespraken we de reactie van GS op deze notitie. Er is inmiddels een begin gemaakt om beleid te ontwikkelen voor datacenters (op twee plekken in de provincie clusteren, eisen stellen m.b.t. duurzaamheid en betere inpassing in het landschap, etc.) maar alle datacentra  bij elkaar vormen nog geen 5% van het aantal XXL dozen in Noord-Holland. Vandaar dat we er voor hebben gepleit om ook als het gaat om distributiecentra en de verloodsing in de agrarische sector nog in deze statenperiode met nadere regels te komen. Het college van GS heeft toegezegd hier mee aan de slag te gaan.

Is er in jouw omgeving ook sprake van lelijke ‘verdozing’, stuur ons dan een foto. Zo krijgen we goed overzicht waar het aanzien van het Noord-Hollands landschap onder druk staat.