Door op 1 april 2014

Verslag regiodag Europa met Paul Tang

Op zaterdag 29 maart verzamelden zich in het Tolhuis in Amsterdam Noord zo’n 80 actieve en eurofiele PvdA’ers voor de vierjaarlijkse regiodag van het gewest Noord-Holland – ditmaal met als onderwerp Europa. De Europese verkiezingen staan voor de deur, en dus was lijsttrekker Paul Tang aanwezig om het belang van meer PvdA in Europa toe te lichten. Gedeputeerde Elvira Sweet en drie gastsprekers gingen dieper in op het belang van Europa voor de regio. De ochtend stond onder leiding van PvdA-senator Guusje ter Horst.

De ochtend werd afgetrapt met inleidingen van Elvira Sweet en Paul Tang. Juist in deze tijd van populisme moeten we duidelijk maken wat het belang van Europa is, zo stelde Elvira. Europa is voor het decentraal bestuur een realiteit. 70% van het beleid wat provincies en gemeenten moeten uitvoeren komt – direct of indirect – uit Europa. De Randstad is – niet in de laatste plaats dankzij stimuleringsgelden vanuit de EU – de 5e regionale economie in Europa. De belangrijkste opdracht voor de komende tijd, aldus Elvira, is het belang van Europa doorvertalen naar het leven van gewone mensen.

Paul beaamde dit, en benadrukte dat Europa moet gaan over de zorgen van mensen. Immers, als Brussel zich niets van mensen aantrekt, trekken mensen zich ook niets aan van Brussel. Dit betekent dat Europa moet gaan over werk, over banen. Europa moet banen creeren door bijvoorbeeld te investeren in een meer duurzame economie, zorgen dat oudere werknemers omgeschoold kunnen worden, zorgen dat er voor jongeren voldoende stage- en leerwerkplekken komen, en Europa moet banken weer gezond maken zodat ondernemers weer kunnen ondernemen. We staan op een kruispunt in Europa: we kunnen rechts doordenderen of een scherpe bocht naar links maken. De PvdA staat voor de scherpe bocht naar links, zo besluit Paul zijn inleiding.

Om concreet te maken wat Europa voor de regio kan betekenen was een drietal sprekers uitgenodigd: Jan Schaart en Oyono de Vlijter van INPREZE en Peter Jan van Steenbergen, directeur van Stichting de Zaanse Schans. Zowel INPREZE als de Zaanse Schans ontving in het recente verleden een EFRO-subsidie. INPREZE voor een project rond E-health, en Stichting de Zaanse Schans om het toerisme in het gebied te bevorderen. De vertegenwoordigers van beide projecten gaven aan dat er veel rompslomp aan een Europese subsidie voorafgaat, maar dat het ook als een vliegwiel werkt – het trekt anderen over de streep om ook te investeren. Zo was de Europese subsidie van een miljoen voor de Zaanse Schans een trigger voor de provincie om dit bedrag te matchen. De sprekers waren het er ook over eens dat de meerwaarde van Europese subsidies onvoldoende wordt uitgedragen. Er is veel controledruk vanuit de landelijke overheid – een ontwikkeling die haaks staat op de ambitie inzake innovatie. Een subsidietraject duurt vaak te lang voor bijvoorbeeld het MKB – die willen snel aan de slag, niet jaren wachten op subsidie. Daar valt nog veel te winnen.

Na de inleidingen en presentaties van de gastsprekers was er ruim de tijd voor discussie. Die centreerde zich vooral rond de vraag hoe Europa nou concreet voor werkgelegenheid kan zorgen. Paul Tang antwoordde hierop dat Europa vooral mogelijkheden en ruimte moet creeren voor nationale en regionale overheden om de problemen aan te pakken. Elvira voegde hier aan toe dat we jongeren moeten wijzen op de kansen die een nieuwe, duurzame economie met zich meebrengt. Dagvoorzitter Guusje ter Horst sprak tot slot de hoop uit dat het voor de kiezers ditmaal heel duidelijk wordt waarom de PvdA nodig is in Europa.

panel

Wilt u uw steentje bijdragen aan de campagne voor de Europese verkiezingen? Wordt dan lid van de gewestelijke werkgroep Europa!